Tullgarnsbron kommer stängas av mellan den 30 juni och den 4 juli och trafiken kommer att ledas om. Entreprenören Peab har identifierat vad som är orsaken till problemen och den senaste tidens fel. Kommunens egna kontrollprogram bekräftar bilden.
Felet beror på att marginalerna mellan broklaffen och brofästet är för små, enligt Emil Enarsson, projektledare för bron. Redan ifjol ökade man marginalerna, men det visar sig nu att det inte var tillräckligt mycket.
– Om det är för små marginaler, så tar bron i den andra kanten när man fäller igen bron. Under de tidigare driftstoppen har vi åtgärdat de problem som uppstått vid just dessa tillfällen, men nu gör vi en större åtgärd för att komma åt roten till problemet, säger han.
Sedan invigningen ifjol har Tullgarnsbron dragits med otalig driftstopp, något som UNT rapporterat om löpande. Reparationen kommer att pågå i fem dagar.
– Entreprenören kommer att genomföra en större åtgärd för att öka marginalerna mellan klaffen och brofästet, samt göra ytterligare några justeringar, säger Emil Enarsson.
Är det slut på strulet nu?
– Ja, vår förhoppning är att när vi har gjort den här åtgärden så är det slut på allt strul, säger han.
Peab genomför arbetet inom ramen för garantin och det ska inte kosta något för kommunen.
Måndag den 30 juni klockan 09.00 stängs bron av. Båttrafiken påverkas inte, utan kan passera som vanligt.
All annan trafik leds om, via skyltning på plats. Emil Enarsson tillägger att Islandsbron kommer att öppna upp i en körriktning under avstängningen.
– Det kommer att gå att köra från Östra Ågatan till Munkgatan i riktning mot Svandammen, säger han.
Han har även några tips på alternativa färdvägar under arbetet.
– Vi rekommenderar att man tar Kungsängsbron eller att man kör på Kungsgatan, men den är tyvärr rätt bökig. Ska man köra runt stan rekommenderar vi istället Tycho Hedéns väg eller Bärbyleden.