Tummen ner för bilfritt på Dragarbrunnsgatan

Stopp för bussar på Dragarbrunnsgatan kan ha bidragit till att krogarna där blev fler. Det har kommit förslag på att även förbjuda biltrafik på gatan. Men det vill gatunämndens ordförande inte gå med på.

År 2011 infördes gåfart på Dragarbrunnsgatan. Arvid Lindén (till vänster) och Jimmy Larsson placerade ut skyltarna.

År 2011 infördes gåfart på Dragarbrunnsgatan. Arvid Lindén (till vänster) och Jimmy Larsson placerade ut skyltarna.

Foto: Håkan Rodén

Uppsala2025-03-17 11:00

Som UNT berättat finns ett 20-tal restauranger längs Dragarbrunnsgatan i centrala Uppsala och utbudet har ökat med åren. Något som troligen betytt en del för krognäringen är att de gröna stadsbussarna försvann 2007.

undefined
Stora delar av Dragarbrunnsgatan var avstängd för ombyggnad 2008.

– Det bidrog till att gatan blev mer attraktiv och att fler krogar etablerats där, säger Lisa Thörn, vd för Uppsala Citysamverkan.

Bussarna bannlystes alltså men bilarna fick vara kvar. 2011 blev en stor del av gatan dessutom så kallad gåfartszon, det vill säga att bilisterna måste köra mycket långsamt. Vidare har trottoarerna knackats bort och gatan har på det stora hela blivit mer flanörvänlig. 

undefined
År 2011 infördes gåfart på Dragarbrunnsgatan. Arvid Lindén (till vänster) och Jimmy Larsson placerade ut skyltarna.

Kommunen driver nu ett projekt kallat Dragarbrunnsgatan 2.0. Vad projektet ska resultera i är än så länge oklart, men ett av målen är "en attraktiv och tillgänglig gata där genomfartstrafik begränsas." Partiet FI har föreslagit att gatan ska bli helt bilfri, något dock kommunstyrelsen avslog 2023.

Gatu- och samhällsmiljönämndens ordförande Rafael Waters (S) håller fast vid att bilarna ska få finnas kvar. 

undefined
Trafikpolitikern Rafael Waters (S) tror att ett bilfritt Dragarbrunnsgatan skulle slå hårt mot cityhandeln.

– Dragarbrunnsgatan kan upplevas som stökig när gående, cyklister och bilar blandas. Men det är ändå inte aktuellt göra gatan bilfri, säger Rafael Waters.

Han motiverar det med att stoppade biltransporter skulle slå hårt mot handeln. Ska bilarna finnas kvar vill han undvika att de parkeras längs gatan. Därför behövs p-garagen vid stråket och bilarna måste kunna ta sig till och från dessa, menar Rafael Waters.

Även Moderaternas kommunalråd Therez Almerfors är för att behålla biltrafiken på Dragarbrunnsgatan. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!