Ökningen är betydligt större än för Sverige som helhet, och framför allt är det besök av släkt och vänner som har ökat i Uppsala.
– Det har att göra med att vi har en stor andel av befolkningen som är inflyttad och att många har släkt och vänner på andra ställen i Sverige, säger Annette Öqvist kommunikationsstrateg på Uppsala Tourism.
I fjol var den stora trenden, i finanskrisens och klimatkrisens spår, att semestra på hemmaplan, vilket är en bidragande orsak till de starka siffrorna. Men enligt Anette Öqvist har det hittills sett bra ut även för 2010.
– Det är lite för tidigt att säga något om årets säsong än så länge. Vi behöver vänta på siffrorna för det första halvåret. Dessutom så har vi turistsäsongen framför oss.
Intäkterna från turisterna i Uppsala kommun landar på totalt 1,6 miljarder kronor för 2009. Det motsvarar en sysselsättning för 1 500 personer. De branscher som framför allt gynnas av besöksnäringen är restauranger, med 493 miljoner i intäkter från turismen. följt av shopping (385 miljoner) logi (321 miljoner). Det man från Uppsala Tourism jobbar med för att öka attraktionskraften för Uppsala som turiststad är evenemang och kulturarv. Men det är ett långsiktigt arbete, och det man ser effekterna av nu är det som gjordes för fyra, fem eller sex år sedan.
Linnéjubileet är ett evenemang som man menar fortfarande bär frukt.
– Linnébegreppet har inte nyhetens behag längre. Men vi försöker hitta en annan vinkel och fokuserar på trädgårdsturism, säger Annette Öqvist.
I framtiden hoppas man att en vikingapark i Fullerö kan bli ett stort dragplåster.
– Jag tror att vi underskattar den attraktionskraft som vikingar har utomlands. Många svenska barnfamiljer har åkt till Legoland i Danmark eller Disneyworld utanför Paris. Fullerö Park kan bli något liknande för Uppsala, säger Jojo Lindström, vd för Uppsala Tourism.