Tusentals vill ha dubbat när kylan kommer

Hot om is och snö har fått Uppsalas cyklister att snabba på sina däckbyten. Cykelviktor fick in massor av byten under måndagen. Allt fler vill ha dubbat.

Bra fäste. Allt fler väljer dubbdäck för att kunna cykla säkrare.

Bra fäste. Allt fler väljer dubbdäck för att kunna cykla säkrare.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2016-11-02 07:55

Det är inte bara bildäckfirmorna som har bråda dagar. Även cykelbranschen har sin höstrusch. Med fler cyklister och bättre cykelvägar ökar intresset för att cykla året runt. Anstormningen gjorde måndagsförmiddagen hos Cykelviktor smått kaosartad. Totalt 75 personer kom in och ville lägga om sina däck inför den annalkande kylan. Några timmar efter lunch verkade det värsta vara över och cyklarna stod på rad med sommardäcken hängande på styret och dubbdäcken på. Vid verkstadsdelen jobbade tre anställda för fullt med att få resten färdiga.

– Så här är det varje år när rapporterna om den första snön kommer och sen fortsätter det fram till jul. Men det blir fler och fler som vill ha dubbdäck. Det har ökat stadigt de senaste tio åren. Vi monterar mellan 800 och 1000 nya däck om året. Sen kommer tre gånger så många som har egna däck, säger Mikael Helin, som är delägare i Cykelviktor.

Förutom däckbyten vill de flesta också ha en service av cykeln inför vintern. Samma sak när däcken ska av i vår.

Hur stor skillnad är det med dubb egentligen?

– Det finns två skillnader. Cykeln kommer att gå tyngre att trampa men det är mycket säkrare med dubb än utan. De som börjar med dubb fram kommer ofta tillbaka och vill ha på bakhjulet också, säger Mikael Helin.

Bibblans cykel ett par kvarter därifrån hade inte lika många kunder, men kände ändå av det lackar mot vinter.

– Vi har haft ett tiotal däckbyten hittills. Men det är nu det börjar. Många fler vill ha vinterdäck än tidigare. Det har skett en stor förändring under senaste sex åren, säger Rahman Md Mominur, som sköter monteringen.

Viktigt att synas i mörkret

Som cyklist syns du dåligt när vintermörkret kommer. Då är det viktigt att synas bra. Det här gäller enligt lag.

Du ska ha en lampa i fram som visar ett fast vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att du kan cykla i mörkret på ett tryggt sätt. Lampan ska kunna ses tydligt på ett avstånd av 300 meter.

Bakljuset ska visa rött ljus som tydligt kan ses på ett avstånd på 300 meter. Lampan i bak får vara blinkande.

Reflexer ska vara godkända - E- eller T-märkta. Reflexen fram ska vara vit. Reflexen bak ska vara röd. Sidoreflexerna ska vara orangegula eller vita.

Källa: Svensk cykling

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om