Det är inte bara bildäckfirmorna som har bråda dagar. Även cykelbranschen har sin höstrusch. Med fler cyklister och bättre cykelvägar ökar intresset för att cykla året runt. Anstormningen gjorde måndagsförmiddagen hos Cykelviktor smått kaosartad. Totalt 75 personer kom in och ville lägga om sina däck inför den annalkande kylan. Några timmar efter lunch verkade det värsta vara över och cyklarna stod på rad med sommardäcken hängande på styret och dubbdäcken på. Vid verkstadsdelen jobbade tre anställda för fullt med att få resten färdiga.
– Så här är det varje år när rapporterna om den första snön kommer och sen fortsätter det fram till jul. Men det blir fler och fler som vill ha dubbdäck. Det har ökat stadigt de senaste tio åren. Vi monterar mellan 800 och 1000 nya däck om året. Sen kommer tre gånger så många som har egna däck, säger Mikael Helin, som är delägare i Cykelviktor.
Förutom däckbyten vill de flesta också ha en service av cykeln inför vintern. Samma sak när däcken ska av i vår.
Hur stor skillnad är det med dubb egentligen?
– Det finns två skillnader. Cykeln kommer att gå tyngre att trampa men det är mycket säkrare med dubb än utan. De som börjar med dubb fram kommer ofta tillbaka och vill ha på bakhjulet också, säger Mikael Helin.
Bibblans cykel ett par kvarter därifrån hade inte lika många kunder, men kände ändå av det lackar mot vinter.
– Vi har haft ett tiotal däckbyten hittills. Men det är nu det börjar. Många fler vill ha vinterdäck än tidigare. Det har skett en stor förändring under senaste sex åren, säger Rahman Md Mominur, som sköter monteringen.