Det är femtonde året som Vintervurpan körs. Idel entusiaster ställer upp med sina veteranmopeder och tar en gemensam nostalgitripp genom stan. Blå avgasmoln stiger mot skyn när karavanen drar förbi. Det knattrar. Folk stannar upp och tittar. Minnen från svunna tider poppar upp.
– I år är 85 ekipage anmälda till Vintervurpan. Förra året var vi 86 och det var rekord. Folk kommer från hela Uppland och ända från Norrtälje, säger bröderna Ove och Thomas Carlsson från Automobilhistoriska klubben i Uppsala som startade arrangemanget.
Mopedloppet domineras av män, många med motorintresse. Mopederna är från 50-, 60- och 70-talet och av alla möjliga märken.
– Men det är ingen tävling, utan mer en nöjesåkning eller uppvisning, säger Ove Carlsson.
Han har själv en Crescent flakmoppe som han köpte för tio år sedan. Med den leder han Vintervurpan genom Uppsalas gator.
Innan start samlas alla i Yrkespluggets lokaler ute i Boländerna. Mopederna står på rad. Vissa är riktigt gamla och liknar mer cyklar än mopeder, andra liknar små crosscyklar. Men de flesta ser ut som mopeder brukar göra.
Per Benkowski från Uppsala ska köra loppet för första gången. Han har köpt sig en blå Vespa piaggio från 1977. Han blev inspirerad av en kompis och köpte en likadan.
– Jag tycker Vespan är ett roligt fordon. Man tar sig fram smidigt i stan och de är riktiga stilikoner. Folk vänder sig om när man kommer körande. Barn vill provsitta, säger han.
Det var inte lätt att hitta moppen. Men när han väl fick napp så slog han till direkt. Det kostade 18 000 kronor och han fick åka ända till Söderköping och hämta den. Moppen är lite sliten och så ska den förbli.
– Jag vill att den ska ha patina, säger Per Benkowski.
Sylve Sahlström har en Monark super sport från 1964. Den har hängt med sedan tonåren.
– Jag fick den 1969 när jag var tretton. Mina två syskon har också använt den och mina tre barn. Den har fungerat fint under alla år. Jag har bara bytt däck och kolven en gång, säger han.
Under lång tid har den stått i källaren. Men för några år sedan rann nostalgin till och Sylve tog fram sin gamla Monark igen.
– Det är ju lite nostalgi med mopederna. Tyvärr är väl vi som gillar dem en utdöende generation. De flesta ungar är intresserade av annat, säger han.
Strax efteråt är det dags för start. Alla kickar igång sina dyrgripar och ger sig av in mot stan. Mopedkaravanen gör ett stopp vid UKK, ett stopp med fika vid TB cykelverkstad i Tunabackar, ett stopp på Fyristorg och så ett sista race upp till Slottet.