Tvingades gå till mötet om p-tillstånd

Uppsala kommun vill att de som ansöker om parkeringstillstånd kommer till kontoret på Stationsgatan för att träffa en handläggare. Men det är lättare sagt än gjort, menar Sören Jonsson från Björklinge som lider av rörelsehinder.

Sören Jonsson.

Sören Jonsson.

Foto: Emma-Sofia Olsson

Uppsala2016-02-04 20:59

Sören Jonsson, 62, från Björklinge har lidit av ett dåligt knä under många år efter att han fått en älg över knät i samband med en jaktolycka. Och åtta operationer senare har det bara blivit sämre. Nu har han även drabbats av droppfot efter senaste ingreppet. Hemma måste han gå med rullator och när han är ute måste han använda kryckor. De senaste åren har han fått parkeringstillstånd för att parkera på handikappsparkeringar eftersom att han bara kan gå 25 meter innan han måste vila.

– Jag fick mitt senaste intyg för två år sedan. Då behövde man bara skicka in en ansökan och läkarintyg. Men nu måste man åka in till stan och träffa en handläggare, säger Sören Jonsson.

Det var i slutet av 2014 som beslutet togs om att alla som ansöker om parkeringstillstånd ska träffa en av kommunens handläggare. Och för Sören visade det sig vara lättare sagt än gjort. Väl i Uppsala hittade han inte någon handikappsparkering i anslutning till kommun­huset och fick ställa bilen 400 meter därifrån. Det tog sin tid att promenera och när han var framme fick han ett oväntat bemötande.

– ”Om du kan gå hit så behöver du inget parkeringstillstånd”. Och visst, det kunde jag ju, men jag fick stanna och vila flera gånger på vägen. Hon var väldigt oförskämd, säger Sören Jonsson som ännu inte fått sitt tillstånd beviljat.

Sören var även ovetande om att han fick lov att använda korttidsparkeringen precis utanför entrén.

– Man kan ju tycka att man borde fått någon information om detta innan mötet, säger Sören Jonsson.

Men från Uppsala kommun anser man att informationen är tillräcklig.

– Vi meddelar alla som får tillstånd om vad som gäller och var man får parkera. De som har tillstånd bör veta det, säger Sofia Gjerstad, enhetschef för trafik och samhälle vid stadsbyggnadsförvaltningen i Uppsala kommun.

Men alla verkar uppenbarligen inte vara fullt informerade?

– Nej, det här verkar vara ett undantag, säger Sofia Gjerstad.

Sören anser sig ha fått ett dåligt bemötande av handläggaren, vad är din kommentar till det?

– Vi ger aldrig något besked om vilket beslut det ska bli vid våra träffar. Men det är väldigt tråkigt om det är så han upplevde det och det får vi ta till oss, säger Sofia Gjerstad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om