Gerd Ljunglund kommer att resa med X2000 till sin son utanför Sundsvall i jul. Men det var länge osäkert om hon skulle komma iväg. Bakgrunden är att X2000 byter ut sina rullstolsliftar och att rullstolsburna fram till årsskiftet inte kan tas ombord i Uppsala.
Gerd Ljunglund, som var ute i god tid med sin bokning säger att SJ:s kundtjänst sa att hon själv måste betala en taxi och resa till Centralstationen i Stockholm. Där skulle hon få hjälp med att ta sig ombord på tåget till Sundsvall. Men Gerd Ljunglund som inte blev särskilt glad över att behöva resa söderut för att sedan kunna ta sig norrut, stod på sig. Hon ansåg att SJ borde stå för den merkostnad som strulet med rullstolshissarna orsakar henne.
Det var först efter många telefonsamtal och en kontakt med SJ:s kundombudsman som SJ betalade hennes taxiresa. Men när UNT ringer till SJ:s informationsavdelning så verkar det inte ens vara en speciallösning. Informationsavdelningen säger att de som behöver rullstolsliften i Uppsala får taxiresan mellan Stockholm och Uppsala betald av SJ.
Gerd Ljunglund tror att hon fick strida extra mycket för att hon inte sitter i rullstol. Hon går med rullator men kan på grund av sitt handikapp inte ta sig av och på tåget utan rullstolshissen.
– Om SJ:s ledning har tagit beslutet om taxiresorna så är personalen dåligt informerad om rättigheterna. Och jag är emot den syn på handikapp som de visar. Om jag berättar om mitt handikapp så vill jag att de ska tro på mig.
Lars Persson, ombudsman för Handikappföreningarnas samarbetsorgan i Uppsala, känner igen problemet från andra händelser:
– Det är helt otillfredsställande att funktionshindrade inte kan åka med tåg, men det är en attitydfråga för SJ. Man kanske inte betraktar personer med funktionsnedsättningar som viktiga resenärer.
Thelma Henrysson på SJ:s informationsavdelning känner inte till det enskilda fallet. Hon säger att SJ har tillräckliga rutiner för att hjälpa rullstolsburna och andra.
– Vi hjälper alla med funktionshinder.
Utbytet av rullstolshissar på X2000-tågen kommer att pågå fram till årsskiftet och sker av säkerhetsskäl. Hon påpekar samtidigt att den mobila liften som används i Uppsala vid ombordstigning på andra tåg fungerar som vanligt.
TV-kanalen 24UNT berättade på torsdagen om en rullstolsburen man som flera gånger haft problem med att få den hjälp som SJ utlovar. Han har flera gånger fått åka hem igen, på grund av att det inte funnits personal vid ankomsten. SJ kräver att resenären bokar assistans ett dygn i förväg och att den personal som använder liften har en specialutbildning.