Tvingas Äka norrut via Stockholm

Ett utbyte av rullstolsliften till X2000-tÄgen stÀller till problem för funktionshindrade som reser frÄn Uppsala. Gerd Ljunglund och andra tvingas ta sig till Stockholm för att resa med tÄg mot norr.

Gerd Ljunglund har svÄrt att komma pÄ tÄget.

Gerd Ljunglund har svÄrt att komma pÄ tÄget.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2010-11-25 21:05

Gerd Ljunglund kommer att resa med X2000 till sin son utanför Sundsvall i jul. Men det var lÀnge osÀkert om hon skulle komma ivÀg. Bakgrunden Àr att X2000 byter ut sina rullstolsliftar och att rullstolsburna fram till Ärsskiftet inte kan tas ombord i Uppsala.

Gerd Ljunglund, som var ute i god tid med sin bokning sÀger att SJ:s kundtjÀnst sa att hon sjÀlv mÄste betala en taxi och resa till Centralstationen i Stockholm. DÀr skulle hon fÄ hjÀlp med att ta sig ombord pÄ tÄget till Sundsvall. Men Gerd Ljunglund som inte blev sÀrskilt glad över att behöva resa söderut för att sedan kunna ta sig norrut, stod pÄ sig. Hon ansÄg att SJ borde stÄ för den merkostnad som strulet med rullstolshissarna orsakar henne.

Det var först efter mÄnga telefonsamtal och en kontakt med SJ:s kundombudsman som SJ betalade hennes taxiresa. Men nÀr UNT ringer till SJ:s informationsavdelning sÄ verkar det inte ens vara en speciallösning. Informationsavdelningen sÀger att de som behöver rullstolsliften i Uppsala fÄr taxiresan mellan Stockholm och Uppsala betald av SJ.

Gerd Ljunglund tror att hon fick strida extra mycket för att hon inte sitter i rullstol. Hon gÄr med rullator men kan pÄ grund av sitt handikapp inte ta sig av och pÄ tÄget utan rullstolshissen.
– Om SJ:s ledning har tagit beslutet om taxiresorna sĂ„ Ă€r personalen dĂ„ligt informerad om rĂ€ttigheterna. Och jag Ă€r emot den syn pĂ„ handikapp som de visar. Om jag berĂ€ttar om mitt handikapp sĂ„ vill jag att de ska tro pĂ„ mig.

Lars Persson, ombudsman för Handikappföreningarnas samarbetsorgan i Uppsala, kÀnner igen problemet frÄn andra hÀndelser:
– Det Ă€r helt otillfredsstĂ€llande att funktionshindrade inte kan Ă„ka med tĂ„g, men det Ă€r en attitydfrĂ„ga för SJ. Man kanske inte betraktar personer med funktionsnedsĂ€ttningar som viktiga resenĂ€rer.

Thelma Henrysson pÄ SJ:s informationsavdelning kÀnner inte till det enskilda fallet. Hon sÀger att SJ har tillrÀckliga rutiner för att hjÀlpa rullstolsburna och andra.
– Vi hjĂ€lper alla med funktionshinder.

Utbytet av rullstolshissar pÄ X2000-tÄgen kommer att pÄgÄ fram till Ärsskiftet och sker av sÀkerhetsskÀl. Hon pÄpekar samtidigt att den mobila liften som anvÀnds i Uppsala vid ombordstigning pÄ andra tÄg fungerar som vanligt.

TV-kanalen 24UNT berÀttade pÄ torsdagen om en rullstolsburen man som flera gÄnger haft problem med att fÄ den hjÀlp som SJ utlovar. Han har flera gÄnger fÄtt Äka hem igen, pÄ grund av att det inte funnits personal vid ankomsten. SJ krÀver att resenÀren bokar assistans ett dygn i förvÀg och att den personal som anvÀnder liften har en specialutbildning.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om