Tyst och sÀker bil ogillar kylan

Ni har kanske sett den, men inte hört den. Ellastbilen som i flera dagar har testats i Uppsala, bland annat av chauffören Benn Ihrsén pÄ Upplands Godsservice.

Presentation av el-lastbil.

Presentation av el-lastbil.

Foto: Tor Johnsson

Uppsala2012-11-29 11:53

– Jag Ă€r mycket nöjd. Den var skön att köra och det som har imponerat mest Ă€r sĂ€kerheten, sĂ€ger Benn IhrsĂ©n efter fem dagars distributionskörning i Uppsala.
SĂ€kerheten ja. Bilen Ă€r ju tyst, men för att folk inte ska bli skrĂ€mda eller kliva ut i gatan framför den finns en plingande ”klocka” som chauffören kan starta nĂ€r det behövs. Andra sĂ€kerhetsdetaljer Ă€r kamerasystem och sensorer som kĂ€nner av nĂ€r nĂ„got fast föremĂ„l kommer nĂ€ra.

Elbilen Àr en prototyp av mÀrket Renault, som ingÄr i VolvosfÀren, och har tagits fram inom ett projekt med EU-stöd som heter City move. MÄlet Àr sÀkrare, mer flexibla, energieffektiva och miljövÀnliga sÀtt att transportera gods. Viktigt i sammanhanget Àr förstÄs att minska utslÀppen av koldioxid.
PÄ onsdagen visades bilen för branschfolk hos Upplands Godsservice.

ÅkeridelĂ€garen HĂ„kan Jansson vill vĂ€nta och se hur branschen förbĂ€ttrar batteritekniken innan han ger bilen odelat stöd. Han noterar att den Ă€n sĂ„ lĂ€nge inte klarar vintrar sĂ€rskilt bra.
– Den gĂ„r inte att köra om det Ă€r under minus tio grader och gĂ„r inte att ladda vid nollgradigt. Vi fĂ„r se hur de utvecklar den framöver, sĂ€ger han.
Batteriet, som vÀger ungefÀr tvÄ ton i en 15 tons lastbil, har enligt Benn Ihrsén klarat en dags arbete och ÀndÄ haft halva kapaciteten kvar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om