â Jag Ă€r mycket nöjd. Den var skön att köra och det som har imponerat mest Ă€r sĂ€kerheten, sĂ€ger Benn IhrsĂ©n efter fem dagars distributionskörning i Uppsala.
SĂ€kerheten ja. Bilen Ă€r ju tyst, men för att folk inte ska bli skrĂ€mda eller kliva ut i gatan framför den finns en plingande âklockaâ som chauffören kan starta nĂ€r det behövs. Andra sĂ€kerhetsdetaljer Ă€r kamerasystem och sensorer som kĂ€nner av nĂ€r nĂ„got fast föremĂ„l kommer nĂ€ra.
Elbilen Àr en prototyp av mÀrket Renault, som ingÄr i VolvosfÀren, och har tagits fram inom ett projekt med EU-stöd som heter City move. MÄlet Àr sÀkrare, mer flexibla, energieffektiva och miljövÀnliga sÀtt att transportera gods. Viktigt i sammanhanget Àr förstÄs att minska utslÀppen av koldioxid.
PÄ onsdagen visades bilen för branschfolk hos Upplands Godsservice.
Ă
keridelÀgaren HÄkan Jansson vill vÀnta och se hur branschen förbÀttrar batteritekniken innan han ger bilen odelat stöd. Han noterar att den Àn sÄ lÀnge inte klarar vintrar sÀrskilt bra.
â Den gĂ„r inte att köra om det Ă€r under minus tio grader och gĂ„r inte att ladda vid nollgradigt. Vi fĂ„r se hur de utvecklar den framöver, sĂ€ger han.
Batteriet, som vÀger ungefÀr tvÄ ton i en 15 tons lastbil, har enligt Benn Ihrsén klarat en dags arbete och ÀndÄ haft halva kapaciteten kvar.
Tyst och sÀker bil ogillar kylan
Ni har kanske sett den, men inte hört den. Ellastbilen som i flera dagar har testats i Uppsala, bland annat av chauffören Benn Ihrsén pÄ Upplands Godsservice.
Presentation av el-lastbil.
Foto: Tor Johnsson
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!