Udda grepp för att få jobb

Niklas Lundegård, student från Uppsala, genomförde ett jippo i snålblåsten utanför Arbetsförmedlingen i Uppsala i morse. Det var en del av hans bloggkampanj för att marknadsföra sig inför potentiella arbetsgivare.

Niklas Lundengård profilerar sig.

Niklas Lundengård profilerar sig.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2010-03-04 10:46
- Jag har byggt upp det som en amerikansk presidentvalskampanj. Totalt har 30-40 personer varit involverade direkt eller indirekt, säger Niklas Lundegård.

På torsdagsmorgonen stod han med ett gigantiskt gräddfilspaket först utanför Centralstationen i Uppsala och sedan utanför Arbetsförmedlingen, med plakatet "Ge Niklas en gräddfil in på arbetsmarknaden". Kampanjen, som bär titeln "Jobb utan klipp", är riktad mot 50-talistgenerationen som han tycker är oförstående inför 80-talisternas personliga stil.
- Jag har fått höra tusentals gånger att jag ska klippa mig och skaffa ett jobb. Men jag vill kunna få ett jobb utan att förändra mig själv. Jag vill visa att jag är kreativ och bra på det jag gör ändå. Jag har riktat det mot en tydlig motpart där människor ur 50-talistgenerationen är de som kommer att ge mig ett jobb, säger han.

Han tror att det faktum att han pekat på en generationskonflikten gör att han lockat fler att engagera sig i hans kampanj, som annars har ett mycket själviskt mål: ett jobb för honom själv inom reklambranschen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om