SÄ mycket skulle bussbiljetten frÄn 1978 kosta idag

För 47 Ă„r sedan lanserades Upplands lokaltrafik. DĂ„ kostade en pĂ„stigning i dagens vĂ€rde tio kronor – nu kostar det 39 kronor. Hur blev bussen sĂ„ dyr?

Lennart Sandberg (C) var med under landstingsmötet frÄn 1982. Idag Àr bidrag till UL inte en lika het potatis.

Lennart Sandberg (C) var med under landstingsmötet frÄn 1982. Idag Àr bidrag till UL inte en lika het potatis.

Foto: Upsala Nya Tidning

Uppsala2024-03-16 16:30

– Bussen skulle skapa möjligheter. Inte minst för fruar och barn som annars fick ta cykeln. Det var ledstjĂ€rnan för oss, sĂ€ger Lennart Sandberg (C), trafikpolitiker i Uppsala pĂ„ 1970-talet.

undefined
Lennart Sandberg var med och grundade Upplands Lokaltrafik, UL.

1990 kostade det nio kronor att Äka buss enkel tur. Sedan dess har penningvÀrdet förÀndrats, kollektivtrafiken byggts ut och biljettpriserna höjts. En vanlig strÀcka att Äka buss Àr upp till fem kilometer. Det skulle ha kostat 18 kronor idag om priset hade följt inflationskurvan sedan 1990.

Men det gör den inte. Den kostar 21 kronor mer.

Varför har biljettpriset höjts?

– Biljettpriser höjs bland annat för att kunna finansiera ett större och bĂ€ttre utbud, sĂ€ger Jonathan Sundin, utredare pĂ„ Transportstyrelsen.

För att fĂ„ kollektivtrafiken att gĂ„ runt ekonomiskt behövs antingen mer skattepengar (sĂ„ kallad subventionering) eller ökade intĂ€kter genom höjda biljettpriser. 

PÄ Lennart Sandbergs tid var ungefÀr en tredjedel av kostnaderna betalda med hjÀlp av skattemedel. Allt eftersom har subventioneringsgraden ökat.

undefined
NÀr Upplands Lokaltrafik bildades skulle bussarna köras av lokala chaufförer och bolag som kunde sin terrÀng.

– GĂ„r man tillbaka till 1970-1980-talet sĂ„ kostade kollektivtrafiken vĂ€sentligt mindre Ă€n idag, och det var viktigt för alla, oavsett politisk fĂ€rg, sĂ€ger Johan Wadman, vd pĂ„ branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

– I slutet av 1990-talet lĂ„g subventioneringsgraden pĂ„ nationell nivĂ„ runt 42-43 procent. Under 2000-talet har den sakta nĂ€rmat sig 50 procent, sĂ€ger Johan Wadman.

Enligt honom har subventioneringsgraden ökat samtidigt som satsningarna pĂ„ kollektivtrafiken gjort det. Inte allra minst nĂ€r det kommer till dyra tĂ„gsatsningar och teknik. 

undefined
"Biljettpriserna har ökat eftersom att de totala kostnaderna har gÄtt upp ganska rejÀlt", sÀger Johan Wadman, vd pÄ Svensk Kollektivtrafik.

Ett exempel pĂ„ det Ă€r frĂ„n 1991 nĂ€r enkelbiljetten i Uppsala ökade med tre kronor. Det Ă„ret började UpptĂ„get att rulla mellan Tierp och Uppsala och de nya elektroniska biljettmaskinerna kom pĂ„ plats. 

– Ny teknologi och satsningar pĂ„ tĂ„g Ă€r exempel pĂ„ sĂ„dant som gör att trafiken kostar mer idag, sĂ€ger Johan Wadman. 

Men det Àr inte bara priserna i kollektivtrafiken som har ökat, utan utbudet har ocksÄ förbÀttrats.

Om utbudet blir större, ökar inte intÀkterna dÄ?

– Jo, men resandeökningarna och dĂ€rmed intĂ€kterna kommer oftast med en viss fördröjning, sĂ€ger Johan Wadman.

Vad Àr farorna med dessa kraftiga prishöjningar?

– Den uppenbara risken Ă€r att man skrĂ€mmer i vĂ€g resenĂ€rer. Det i sin tur kanske leder till att regionerna gĂ„r miste om ytterligare biljettintĂ€kter, sĂ€ger Jonathan Sundin pĂ„ Transportstyrelsen.

SÄ hÀr omvandlar vi pris

Vi har anvÀnt oss av Statistiska centralbyrÄns prisomrÀknare för att rÀkna ut alla biljettpriser till dagens penningvÀrde.

PrisomrÀknaren baserar sig pÄ statistiken för SCB:s Konsumentprisindex (KPI), vilket Àr en sammanstÀllning av priser som SCB samlar in varje mÄnad frÄn uppemot 1 700 olika försÀljningsstÀllen i landet.

Priserna representerar vad den enskilde konsumenten faktiskt betalar.

KĂ€lla: SCB

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!