Sex trafikbolag bland dem Upplands Lokaltrafik, UL, och Stockholms lokaltrafik, SL, leasar sina tåg från Transitio - ett bolag 19 landsting äger gemensamt. För att minska sina kostader har Transitio byggt upp ett leasingförfarande med en rad amerikanska investerare och banker. Tågen leasas ut till ett specialbolag i USA som ägs av investerarna och leasas därefter tillbaka igen. Det ger amerikanerna möjlighet att skriva av tågen skattemässigt. Transitio får del av pengarna och beräknas tjäna totalt 205 miljoner kronor på upplägget. Ett länstrafikbolag som UL kan finansiera exempelvis Upptåget till en lägre kostnad.
Landstingens revisorer både i Dalarna och Uppsala är dock kritiska till US-leasarna.
- Vi tycker att man kan ifrågasätta lämpligheten i att finansiera offentlig skattefinansierad verksamhet genom skatteplanering. Det är visserligen fullt lagligt men de amerikanska skattebetalarna får stå för pengarna. Det är tveksamt om vi ska hålla på med sånt, säger Carl Åkerstedt ordförande för revisorerna i Uppsala.
Totalt har de svenska landstingen gått i borgen för åtta miljarder kronor till Transitio. Nu vill bolaget höja borgen till 12 miljoner kronor. Revisionen ser riskerna med de amerikanska leasingavtalen.
- Problemet är att man inte kan bedöma hur stora riskerna är. Det finns ingen insyn i de amerikanska bolagen, säger Carl Åkerstedt.
Landstingets chefsjurist Jens Larsson som utrett affärerna säger att det inte finns några finansiella risker. Ett problem är dock att avtal av det här slaget inte längre är lagliga att teckna. Transitios avtal är undantagna eftersom de gjordes för runt tio år sedan.
- Det var logiskt att göra så här då. Nu kan man ifrågasätta dess lämplighet och vi har försökt avveckla dem. Men det har visat sig kosta för mycket, uppemot två miljarder kronor och de löper på tiotals år, säger Jens Larsson.
En av anledningarna till att landstingen vill ha bort dem är att de är så svåra att förstå sig på. Frågor om avtalen kommer ständigt upp och många, både politiker och tjänstemän, känner stor osäkerhet inför dem.
- Men det är inte så underligt som det verkar. SJ har likadana avtal. Så länge
Transition betalar sina leasingavgifter så är det inga problem, och landstingen tjänar ju fortfarande pengar på dem, säger Jens Larsson.
Hur politikerna ser på saken är inte klart. Landstingsfullmäktige i Uppsala ska debattera frågan i dag, måndag.
UL får bassning av revisorer
Upplands Lokaltrafik och flera andra svenska lokaltrafikbolag finansierar delar av sin tågleasing med hjälp av avancerade skatteplanering i USA. Insynen i verksamheten är dålig och landstingets revisorer är kritiska. På måndagen ska landstingsfullmäktige ta upp frågan.
norrgående Upptåget, till Skutskär, Gävle, Furuvik, invigs. Ny tågsträckning, resvägen förlängd. Resenärer
Foto: Staffan Claesson
De här bolaget US-leasar tåg via Transitio
Upplands Lokaltrafik AB
SL i Stockholm
Värmlandstrafik AB
X-trafik AB
Tåg i Bergslagen AB
Västmanlands Lokaltrafik AB
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!