UL sågar förslag om trafikavreglering

Upplands Lokaltrafik riktar skarp kritik mot flera delar i förslaget från regeringens utredare om att avreglera kollektivtrafiken och öppna för fri konkurrens inom region- och lokaltrafik.

Uppsala2009-09-28 13:27
UL befarar försämringar för resenärerna med risk för täta förändringar i linjesträckningar, tidtabeller och biljettpriser. Kritiken riktas främst mot förslagen om bindande intresseanmälningar och korta bindningstider för trafikföretag som ska köra linjer på kommersiell bas. Det kan leda till snabb överetablering på lönsamma linjer med tvära kast i trafikutbudet, enligt UL. Alternativet till kartellbildning blir att inget bolag i stället vågar ta risken att lägga en intresseanmälan som blir bindande, enligt UL:s remissvar.

De viktigaste faktorerna för att öka kollektivresandet är, enligt bolaget, hög turtäthet, genomtänkta linjer, enkelhet och information. Utredningens modell riskerar i stället att leda till täta förändringar som gör att många väljer andra sätt att resa. UL varnar också för att samhällets kostnader för kollektivtrafiken kommer att öka, när vinstgivande linjer inte längre bidrar med intäkter till dem som går med underskott.

Samtidigt vill även UL se en öppnare marknad, men förespråkar i stället den modell som tagits fram av branschen tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting.
- Kollektivtrafiken behöver utvecklas i många avseenden. Utredarens förslag har dock fel fokus, där varken kunden eller de konkurrerande trafikföretagen ser ut att bli vinnare, säger UL:s vd Malte Burwick.

Tidigare har majoriteten i Uppsala läns landsting i princip välkomnat förslaget om ökad konkurrens inom trafiken, men även därifrån varnas för att korta bindningstider kan medföra stor osäkerhet om vilken trafik som erbjuds.
FAKTA

Utredningen om en ny kollektivtrafiklag har bland annat föreslagit att trafikhuvudmännen avskaffas och att kommersiella trafikföretag får företräde på marknaden. Via särskilda länsmyndigheter ska en miniminivå på trafikutbudet säkras. Enligt utredaren ska resenärernas önskemål få större genomslag och trafiken bättre anpassas till de resandes behov. Vissa grundkrav om information och betalsystem föreslås ställas på trafikbolagen. Vid månadsskiftet ska utredningen lämna ett slutbetänkande om resenärernas rättigheter i den modell som föreslås.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om