UL satsar på etanolbussar

De första etanoldrivna och alkolåsförsedda bussarna tas snart i drift i landsbygdstrafiken i Uppsala län. Men än så länge kan fordonen bara köras i södra länshalvan.

UL:s nya etanolbussar är även försedda med alkolås. Torsten Lundström från Swebus förbereder måndagens uppvisningstur.

UL:s nya etanolbussar är även försedda med alkolås. Torsten Lundström från Swebus förbereder måndagens uppvisningstur.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2006-11-06 17:00
Två nya bussar har levererats för trafik i Upplands Lokaltrafiks (UL) regi. En av dem visades på måndagen upp vid Swebus garage och bussdepå i Uppsala. Nu väntar entreprenören bara på förare, utbildade för den nya bussmodellen, för att kunna sätta in fordonen i reguljär trafik.
- Det finns en del ny teknik ombord som man behöver lära sig, men själva etanoldriften innebär inga större skillnader jämfört med dieselbussar, berättar Matz Karlsson från Swebus.
De nya etanolbussarna kan ännu bara köras i södra delarna av länet, eftersom närmaste bussdepå med bränslet finns i Märsta. För att kunna trafikera Norduppland krävs, enligt entreprenören, ett mer centralt tankningsställe. Etanolbussar är också dyrare i inköp än dieselfordon, samtidigt som bränslet den senaste tiden ökat i pris.

Sken ikapp
Även om den nya gula bussen sken i kapp med höstsolen under uppvisningsturen i Boländerna så ligger Uppsala län knappast i framkant vad gäller etanol som drivmedel i kollektivtrafiken. Från tillverkaren Scania har 600 etanoldrivna fordon rullat ut på vägarna och i Stockholms län körs redan hälften av bussflottan på etanol.
Mats O Karlsson, avgående landstingsråd (s), kunde ändå nöjd konstatera att etanolbussarna blir ett av de sista besluten som verkställs från den tidigare rödgröna majoriteten. UL:s ägare, landstinget och kommunerna, har som målsättning att hälften av fordonsparken ska drivas miljövänligt år 2010.
I Uppsalas stadstrafik kan nästan hälften av fordonen drivas med biogas. UL:s vd Klas Wåhlberg bedömer att gasdrift inte är något alternativ i landsbygdstrafiken för närvarande:
- Det finns helt enkelt inga bussar med den komfort vi vill erbjuda för lite längre resor. Biogasbussarna byggs än så länge för stadstrafik, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om