UL vill slippa köra buss till Arlanda

UL har beslutat att glesa ut tidtabellen så att bussarna till Arlanda bara går en gång i timmen. I stället hänvisar man de resande till Upptåget.

Uppsala2011-11-11 13:01

I förlängningen hoppas man att någon privat aktör ska börja köra mellan Uppsala och Arlanda så att linjen kan läggas ner helt.
– På just den här linjen ser vi en möjlighet att kommersiella aktörer kan ta över. Och om det kommer i gång en kommersiell trafik kommer UL att lägga ner trafiken om ett år, säger Sture Jonsson, informationschef på Uppland Lokaltrafik.
Han säger att bakgrunden till den försämrade tidtabellen är en ny lag som öppnar för konkurrens om kollektivtrafiken. När den träder i kraft vid årsskiftet behöver man inte längre något tillstånd för att driva kollektivtrafik på varje enskild linje.

I dag kostar Arlandabussarna tio miljoner kronor årligen för UL, och det är pengar som man hoppas kunna spara in eller lägga på att förbättra trafiken på andra håll i länet.
För resenärerna innebär det att de hänvisas till det visserligen snabbare, men också dyrare tåget eftersom man fortfarande måste betala en avstigningsavgift när man kommer med tåg till Arlanda.
Swedavia, som driver Arlanda flygplats, är inte nöjd med att busstrafiken försämras. I miljötillståndet finns villkor som gör att biltrafiken till flygplatsen inte får öka, vilket innebär att man jobbar aktivt med att förbättra kollektivtrafiken till flygplatsen. Avregleringen vid årsskiftet tror man dock inte kommer att få några stora effekter på utbudet.
– Vi har undersökt saken. Och några större effekter kommer det inte att bli. Det tror ingen vi pratat med, säger Anders Wide, produktutvecklare vid marktransportenheten på Swedavia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om