Nikodemus Kyhlén, marknadschef pÄ UL, blir överraskad nÀr UNT berÀttar om anmÀlningen till Justitiekanslern.
â Vad jag kĂ€nner till sĂ„ har det aldrig skett tidigare. Det har hĂ€nt att nĂ„gon vĂ€nt sig till ARN om de inte Ă€r nöjda med beslutet i en överklagan, men en anmĂ€lan kring hur vĂ„r organisation hanterar biljettkontroller har jag aldrig varit med om, sĂ€ger han.
AnmÀlaren kritiserar UL för hur deras kontrollanter beter sig mot resenÀrer genom att vara lite vÀl nitiska i utfÀrdandet av sÄ kallade tillÀggsavgifter till den utan giltig biljett, samt att det inte informerats ordentligt om hur man överklagar dessa.
Vidare hÀvdar anmÀlaren att UL satt det i system att utfÀrda fler tillÀggsavgifter, som ett sÀtt att driva in mer pengar till regionen. UNT har nyligen skrivit att antalet bötfÀllda resenÀrer ökade dramatiskt mellan 2018 och 2019.
â Det kostar oss mer att göra kontrollerna, det Ă€r inte dĂ€rför vi har dem. Det görs i förebyggande syfte för att folk inte ska fĂ„ för sig att lĂ„ta bli att betala, sĂ€ger Nikodemus KyhlĂ©n.
Informeras den som fÄr en avgift om hur de kan överklaga?
â Det finns en rutin som sĂ€ger att man ska berĂ€tta att det Ă€r möjligt att överklaga. Det kan ske muntligt men gĂ„r ocksĂ„ att lĂ€sa sig till pĂ„ kopian man fĂ„r, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
â Vi strĂ€var inte efter att skapa en hĂ„rd miljö, men det hĂ€r kundmötet Ă€r lite speciellt eftersom man ger en avgift till dem som inte vill ha det.