UL:s kontrollanter anmÀls till JK

I en anmÀlan till Justitiekanslern kritiseras UL för övernitiska kontrollanter och för att missbruka bötfÀllandet av ej betalande resenÀrer.

Enligt Nikodemus Kyhlén Àr det sÄvitt han vet första gÄngen som UL anmÀlts till JK för en sÄdan hÀr sak.

Enligt Nikodemus Kyhlén Àr det sÄvitt han vet första gÄngen som UL anmÀlts till JK för en sÄdan hÀr sak.

Foto: UL / Staffan Claesson UNT arkiv

Uppsala2020-02-02 18:01

Nikodemus Kyhlén, marknadschef pÄ UL, blir överraskad nÀr UNT berÀttar om anmÀlningen till Justitiekanslern.

– Vad jag kĂ€nner till sĂ„ har det aldrig skett tidigare. Det har hĂ€nt att nĂ„gon vĂ€nt sig till ARN om de inte Ă€r nöjda med beslutet i en överklagan, men en anmĂ€lan kring hur vĂ„r organisation hanterar biljettkontroller har jag aldrig varit med om, sĂ€ger han.

AnmĂ€laren kritiserar UL för hur deras kontrollanter beter sig mot resenĂ€rer genom att vara lite vĂ€l nitiska i utfĂ€rdandet av sĂ„ kallade tillĂ€ggsavgifter till den utan giltig biljett, samt att det inte informerats ordentligt om hur man överklagar dessa. 

Vidare hÀvdar anmÀlaren att UL satt det i system att utfÀrda fler tillÀggsavgifter, som ett sÀtt att driva in mer pengar till regionen. UNT har nyligen skrivit att antalet bötfÀllda resenÀrer ökade dramatiskt mellan 2018 och 2019.

– Det kostar oss mer att göra kontrollerna, det Ă€r inte dĂ€rför vi har dem. Det görs i förebyggande syfte för att folk inte ska fĂ„ för sig att lĂ„ta bli att betala, sĂ€ger Nikodemus KyhlĂ©n.

Informeras den som fÄr en avgift om hur de kan överklaga?

– Det finns en rutin som sĂ€ger att man ska berĂ€tta att det Ă€r möjligt att överklaga. Det kan ske muntligt men gĂ„r ocksĂ„ att lĂ€sa sig till pĂ„ kopian man fĂ„r, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Vi strĂ€var inte efter att skapa en hĂ„rd miljö, men det hĂ€r kundmötet Ă€r lite speciellt eftersom man ger en avgift till dem som inte vill ha det.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!