Under hösten 2015 tog lÀnets kommuner emot ett stort antal nyanlÀnda barn och unga. Detta fick bland annat effekter pÄ skolundervisningen och ledde till att det behövdes ny kompetens nÀr det gÀllde undervisningen av icke svensksprÄkiga elever.
För att fĂ„ veta vilka nya behov och kunskaper som detta har krĂ€vt för skolan har en forskningscirkel "NyanlĂ€ndas lĂ€rande och sprĂ„kutvecklande arbetssĂ€tt" genomförts. I forskningscirkeln har personal frĂ„n Uppsala universitet och de Ă„tta kommunerna Enköping, Heby, HĂ„bo, Knivsta, Sigtuna, Tierp, Uppsala och Ăsthammar arbetat tillsammans.
â Att stöta forskning mot beprövad erfarenhet Ă€r bĂ„de intressant och givande. Det finns ett jĂ€ttestort behov av mer kunskap om sprĂ„kets roll för lĂ€randet, till exempel nĂ€r det gĂ€ller utnyttjandet av flersprĂ„kiga elevers sĂ€rskilda kompetens, sĂ€ger Charlotte Engblom, universitetslektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier som Ă€r en av de som lett forskningscirkeln, i ett pressmeddelande.
I arbetet har lÀrare, utvecklingsledare och annan personal frÄn skolan deltagit tillsammans med personal frÄn universitetet.
Under arbetet har man bland annat undersökt vilka olika undervisningsstrategier som fungerat i praktiken. NyanlÀnda har Àven deltagit i arbetet och fÄtt berÀtta hur de upplevt den svenska skolvÀrlden. Vidare har eleverna fÄtt berÀtta vilket stöd de fÄtt i skolan samt vilka knep de haft för att förstÄ en text pÄ svenska.