UNT köper två Uppsalasajter

Upsala Nya Tidning bygger ut koncernen med ytterligare två varumärken. Webbsidorna uppsala.com och uppsalavimmel.se blir en del av UNT efter sommaren.

Uppsala2011-06-28 16:19

Uppsala.com har funnits sedan 1998 och innehåller bland annat företagsguider, evenemangstips och turistinformation. Uppsalavimmel.se har arbetat med att spegla Uppsalas nöjesliv i bilder. Tillsammans har de två sajterna cirka 60 000 besökare per månad.
– Vi får genom förvärvet av uppsala.com en stark lokal plattform för information om bland annat näringslivet i Uppsalaregionen. Genom uppsalavimmel.se kan UNT bredda bevakningen av det lokala nöjeslivet, säger UNT:s vd Dan Lannerö som inte vill avslöja köpesumman.

Han säger att de kommer att leva vidare som självständiga sajter, men att uppsalavimmel.se får ett visst samarbete med UNT:s nöjessajt untfredag.se. Medan unt.se bygger sitt redaktionella material på journalistiska och publicistiska bedömningar, kommer uppsala.com även i fortsättningen att publicera till exempel pressreleaser direkt från företag.
– Det blir mer en kommersiell information som vi inte har på unt.se, säger Dan Lannerö.

UNT är ett dotterbolag i NTM-koncernen. I UNT-koncernen ingår Upsala Nya Tidning, nättidningen unt.se, tv-kanalen 24 UNT, gratistidningarna 18 minuter, Sigtunabygden, Lokaltidningen Norra Uppland, Lokaltidningen Västra Uppland och UNT distribution. I april startades Lokaltidningen Östra Uppland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om