Det första numret planeras till slutet av april, därefter ska tidningen ges ut en gång i månaden i anslutning till lönehelgerna. Innehållet ska förutom annonser bestå av inslag som korsord, recept och redaktionella artiklar om Östhammar. Tidningen är tänkt att få samma utformning och papperskvalitet som UNT:s gratistidningar Lokaltidningen Norra Uppland och Flygbladet Västra Uppland.
Henrik Ahl, affärsområdeschef för gratistidningarna inom NTM-koncernen, säger att det redaktionella materialet inledningsvis kommer att bestå av frilansmaterial men att det finns behov av att på sikt utveckla det redaktionella materialet i de gratistidningar som ges ut i koncernen. Han nämner Sigtunabygden som med
28 000 exemplar är den gratistidning som varit längst etablerad inom UNT och som producerar sina artiklar med en egen redaktion.
– De lokala företagen vill nå sina lokala kunder och efterfrågar unika lösningar. Detta är den typ av tidning som man gärna vill se. Vi märker också att det finns en annan typ av journalistik som vi kan komplettera UNT med.
Gratistidningen som ännu saknar namn ska till en början delas ut till alla företag och hushåll. Med tidningen i Östhammar finns det till våren sex gratistidningar inom Mediehuset UNT.
– UNT:s strategi är att ha Uppsala som mitten i ett solsystem med UNT, 18 minuter, unt.se och 24 UNT. På mindre orter ska vi ha fler gratistidningar med en riktigt lokal journalistik och lokala annonser.