UNT:s krönikör: Vem har inte varit oaktsam?
KRÖNIKA. "Har hon inte redan fått sitt straff?" Jag har hört orden sägas många gånger det senaste halvåret, både av jurister och av vänner och bekanta som velat prata om den stundande rättegången. Givetvis har jag tänkt samma sak själv flera gånger.
Per Johansson
Foto:
Juridiken säger något annat. I genomsnitt 60 personer åtalas varje år i Sverige för att ha orsakat trafikolyckor med dödlig utgång. I Uppsala län rör det sig om 2-3 personer om året.
Vållande till annans död är ett brott som man kan dömas för om man "av oaktsamhet varit orsak till en annan persons död". För de flesta av oss är det givetvis betydligt lättare att sätta oss in i situationen för den som åtalas för ett sådant brott än för den som åtalas för stöld, misshandel eller mord.
Vem har inte varit oaktsam då och då bakom ratten på bilen? Vem hade inte kunnat ställa till med en stor tragedi om det velat sig riktigt illa med slumpen?
Torsdagens rättegång är med andra ord en rättegång som ingen egentligen vill ha.
Det är inte bara åklagarens beslut att väcka åtal mot chauffören som har fått folk att reagera. När jag har skrivit artiklar om polisutredning, åtal och rättegång har jag kontaktats av läsare som tycker att jag "ska låta flickan vara i fred".
Svaret på varför jag inte kan låta bli att skriva om rättegången och varför jag och flera andra journalister kommer att vara på plats vid Uppsala tingsrätt i dag får vi av bland annat efterlevande Roine Almgren. Han berättar att intresset hos folk är enormt och frågorna många. Bussolyckan i Rasbo 27 februari 2007 var en händelse som har berört oss alla, inte bara dem som drabbats personligen utan även alla vi som har läst om olyckan i tidningarna och fått höra om den i radio och tv.
Ska då en busschaufför som inte har haft någon som helst avsikt att orsaka någon något lidande behöva få skulden för att olyckan i Rasbo inträffade? Det är det tingsrättens sak att avgöra. Anser man att åklagarens påståenden stämmer ska hon ju också dömas enligt lagen. Så måste det vara. Någonstans kan jag känna att det är tryggt att jag när jag sätter mig i en buss vet att chauffören kör under stort ansvar, precis som alla andra trafikanter gör.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!