Uppriktigt sagt - Nu har Jan Björklund fel

Uppsala2008-11-28 00:01
Återigen har språkforskare slagit fast att den som kan sitt modersmål grundligt också har lättare att lära sig ett nytt språk. Resultaten redovisas i en rapport från Skolverket.
Det är inget konstigt alls. Hur ska man exempelvis kunna lära sig nya glosor om man inte ens behärskar ordförrådet tillräckligt i det egna ¬modersmålet? Och varför inleder annars svenska universitet högre språkstudier med föreläsningar i svensk grammatik?
Forskningsresultat borde sannerligen intressera en utbildningsminister. Men Jan Björklund viftar alltför lättvindigt undan de viktigaste delarna av rapporten, och väljer i stället att ta fasta på en annan möjlig förklaring till att elever som får modersmålsundervisning har högre betyg än genomsnittet. Rapporten utesluter nämligen inte att dessa elever också generellt är mer motiverade. Men detta är snarast en brasklapp. Sambandet mellan modersmåls- och nya språkkunskaper är fastslaget.

Jan Björklund kan ta åt sig äran av att ha skapat en välgörande debatt om den svenska skolans uppgift och metoder. Han har lyft fram de tidiga skolårens självklara betydelse för senare resultat.
Men när det gäller modersmålsundervisningen borde utbildningsministern ta den politiska kartan från ögonen. Major Björklund borde veta att när kartan inte stämmer gäller terrängen. Sedan är det bara att gilla läget - och lösa uppgiften.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om