Uppsala Airport berett köpa Ärna
Om Försvarsmakten lämnar Uppsala Garnison vill Uppsala Airport köpa marken och ta över driften av den planerade civilflygplatsen. Det beskedet ger nu företagets vd Mattias Sjölund.
Foto: Fotograf saknas!
Om ÖB:s förslag genomförs och det militära flyget upphör på Ärna vill Uppsala Airport ta över Försvarsmaktens roll som driftansvarig för den planerade civilflygplatsen.
- I en sådan situation kommer vi att låna pengar för att köpa marken och sedan "ärva" tillståndet från Försvarsmakten, säger Mattias Sjölund.
- Svårigheten just nu är ju förstås situationen på kreditmarknaden, men jag förutsätter att den har förbättrats när, och om, det blir aktuellt för oss att ta över verksamheten.
I december beslutade dåvarande Luftfartsstyrelsen, numera Transportstyrelsen, att en civilflygplats på Ärna är ett riksintresse. Beslutet är en rekommendation till kommunen, att inte tillåta bebyggelse på marken på ett sätt som skulle omöjliggöra en framtida civilflygplats.
- Det är mycket sällsynt att kommuner fattar beslut i strid med ett riksintresse, säger Håkan Löfgren, flygplatsinspektör på Transportstyrelsen.
Om Försvarsmakten lämnar Uppsala Garnison är det Fortifikationsverket som kommer att sälja marken. Enligt försäljningsförordningen ska verket i första hand överföra marken till annan statlig myndighet som vill använda marken.
I andra hand ska marken säljas till Uppsala kommun, förutsatt att kommunen kan visa att den behövs till samhällsändamål, till exempel bostäder.
Först i tredje och sista hand kan verket sälja till privata aktörer. Mattias Sjölund är dock inte oroad:
- Det är mycket osannolikt att någon annan verksamhet än flygverksamhet kommer att bedrivas på Ärna, eftersom det är utsett till riksintresse, säger Mattias Sjölund.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!