Uppsala behöver bättre cykelvägar

Standarden på Uppsalas cykelvägar måste förbättras och ge möjlighet till snabbare, säkrare och bekvämare trafik. Det är några punkter i ett utkast till ny handlingsplan för cykelfrågor i kommunen.

Cykelvägarna behöver förbättras enligt ett utkast till ny cykelpolicy.

Cykelvägarna behöver förbättras enligt ett utkast till ny cykelpolicy.

Foto: Tomas Lundin/Arkiv

Uppsala2012-10-23 18:28

Förutom bättre cykelvägar behövs god service för cyklisterna i form av parkeringsplatser, tydlig vägvisning och kartor enligt planförslaget. Målet är att den färdiga handlingsplanen ska användas när Uppsala kommun i framtiden planerar nya bostads- eller arbetsområden men också vid drift och underhåll av befintliga vägar och annan infrastruktur.

Det första utkast som nu presenteras lyfter fram en rad åtgärder för att förbättra för cyklisterna i Uppsala och få fler att använda tvåhjulingarna. Samtidigt lägger kommunen fram ett förslag till mer övergripande policy för cykelarbetet. Ett par av huvudmålen är att andelen cykelresor i trafiken ska bli större och att cykeln ofta ska vara det snabbaste färdmedlet i trafiken.

Tre målgrupper är viktigast för att få fler att cykla, enligt förslaget, nämligen förvärvsarbetande, studenter och skolungdom. Förvärvsarbetande är den grupp som i dag åker mest bil i Uppsala. Åtgärder för att få dem att övergå till cykel är avgörande för att nå målet, enligt förslaget. Och om skolungdomar som bor hemma kan få goda förutsättningar att cykla till skolan och fritidsaktiviteterna kan bilskjutsandet hållas nere.

Ett stråk av prioriterade cykelvägar står först på tur för åtgärder. Men även utanför staden finns utrymme att öka cyklandet, i synnerhet på orter som ligger inom 10–15 kilometer från Uppsala. Även inom tätorterna bör cykelmöjligheterna förbättras, enligt förslaget. Dessutom pekas vintercyklisterna ut som en viktig grupp att arbeta med. I februari cyklar knappt hälften så många som i maj i Uppsala.

Cykelfrämjandet i Uppsala har lämnat synpunkter under arbetet med handlingsplanen. Ordförande Björn Engström konstaterar att det finns många områden som kan förbättras:
–  Det är bra att man tar upp säkerheten, men mycket handlar också om organisatoriska åtgärder, som att sanden tas bort i tid på våren och att isvallarna skottas undan när snöslasket har frusit på cykelbanorna. Då biter inte ens dubbdäcken, säger Björn Engström.

Den 30 oktober arrangerar kommunen ett öppet kvällsmöte i Konserthuset om cykeltrafiken i Uppsala. På kommunens hemsida finns förslaget till policy och det första utkastet till handlingsplan i sin helhet, under adressen www.uppsala.se/cykelpolicy. Där kan allmänheten också mejla in sina synpunkter i cykelfrågorna.

Andra förslag

+ Cykeltrafik bör separeras från biltrafik där bilisternas reella hastighet överstiger 30 k/tim.
+ Skolvägar bör alltid vara separerade från biltrafik.
+ Korsningar behöver göras säkrare för cyklister.
+ Cykelbanor bör vara enkelriktade i stadstrafiken.
+ Cykelvägnätet bör vara bra belyst och inte innehålla mörka tunnlar, täta buskage och trånga passager.
+ Cykelvägnätet ska vara direkt, sammanhängande och utan avbrott. Cyklister kan få köra mot enkelriktat.
+Supercykelvägar med mycket god framkomlighet ska prövas i ett pilotprojekt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om