Pendlarparkeringarna ska ligga i kommunens kransorter. Vissa har redan i dag parkeringar, en del av dem är anlagda som pendlarparkeringar. Andra har kommit till spontant. I den nya översiktsplanen finns ytterligare ett 15-tal inplanerade.
– Stadsbyggnadsförvaltningen håller på och utreder var de ska ligga och när de ska byggas. Under det här året kommer vi att anlägga två nya. Den ena i Knutby och den andra i Storvreta, säger Johan Lundqvist (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Pendlarparkeringarna ska förläggas i knutpunkter nära kollektivtrafik och annan service. De ska vara trygga, säkra och bekväma och avståndet ska vara kort till buss eller tåg.
– Det ska gå lätt att åka i första hand till Uppsala. På så sätt kan vi minska trafiken i stan. Vi tror att det finns en stor efterfrågan på att kunna pendla med kollektivtrafik från landsbygden, säger Johan Lundqvist.
Samtidigt pågår planläggningen av de mer citynära p-husprojekt som Uppsala parkerings AB har fått i uppdrag att bygga, främst i de stadsdelar i Uppsala som ska förtätas eller byggas ut. 800 platser ska stå klara till 2019. Ytterligare 2 200 platser ska byggas i bostadsområdena Rosendal och Ulleråker fram till år 2020.
P-frågan har aktualiserats efter en interpellation från moderaten Hannes Beckman som oroas över att den rödgröna majoriteten har tagit bort ett antal gatuparkeringar i city, men inte skapat flera platser i p-garage.
Enligt Johan Lundqvist har p-platser tagits bort bland annat för att öka framkomligheten på trånga stadsgator. Hur många platser som försvunnit ska analyseras.