KlĂ€dförsĂ€ljningen i landet minskade med 2,2 procent i januari jĂ€mfört med samma mĂ„nad förra Ă„ret enligt Svensk Handel Stil. Ăven skoförsĂ€ljningen gick ned med 0,6 procent. Men Uppsala gĂ„r mot trenden. PĂ„ Boomerang i Forumgallerian har januari varit en bra mĂ„nad.
- Vi har gjort en jÀttebra januari med en kraftig ökning jÀmfört med förra januari, sÀger butikschefen Malin Strandroth.
En förklaring till att de gÄr emot den allmÀnna trenden menar hon skulle kunna vara att sortimentet har blivit bredare.
- Vi har fÄtt ett bÀttre sortiment. Rean har gÄtt bra men framför allt Àr det vÄrgrejerna som sÀljer bra.
DÀremot menar hon att det alltid Àr stiltje första veckan i februari. NÀr UNT besöker butiken Àr det helt lugnt. Det Àr det i hela centrumet för tillfÀllet menar Malin Strandroth.
- Det brukar vara lite segt. Vi tror att folk Àr trötta pÄ rean, de vÀntar pÄ lönen och vÄrkollektionen och snart Àr det sportlov.
Ăven Vilabutikerna i Uppsala har haft en bra start pĂ„ Ă„ret. Ăven hĂ€r skulle kollektionen kunna vara en förklaring enligt butikschefen Carin Crepin.
- Vi har vÀldigt bra varor som kunderna inte verkar kunna lÄta bli att köpa. Det gÄr bÀttre i bÄda vÄra butiker, men sÄ var ju 2010 lite av ett katastrofÄr för oss ocksÄ.
Inte heller pÄ skobutiken Cosmo Skor mÀrks nÄgon dipp i Ärets försÀljning jÀmfört med samma tid förra Äret. Men det Àr betydligt lugnare i butiken nu Àn i höstas enligt butiksÀgaren Katarina Edlund
- FörsÀljningen kom igÄng vÀldigt bra i höstas med tidig vinter, redan i november var ju vintern i full gÄng. Och nu har det varit lite varmare sÄ tror jag att alla gÄr och vÀntar pÄ vÄren, sÄ det hÀr Àr ju en mellanperiod, sÀger Katarina Edlund.
Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström tar inte sÀrskilt allvarligt pÄ de nerÄtgÄende siffrorna och menar att januari och februari Àr de minst betydelsefulla försÀljningsmÄnaderna under Äret och att skoförsÀljningen nÄdde toppnivÄer förra Äret.
- Jag hade rÀknat med en mycket större nedgÄng dÄ förra Äret var ett rekordÄr för skobranschen som i november ökade försÀljningen med 52 procent, sÀger han och menar att siffrorna inte Àr nÄgon indikation pÄ hur försÀljningen kommer bli resten av Äret.
- TvÀrtom sÄ Àr det hÀr en spegling av att hösten har varit sÄ fantastiskt bra, i alla fall pÄ skosidan. Att försÀljningen av klÀder har varit ganska medioker under hösten kan kanske bero pÄ att det inte hÀnt sÄ mycket pÄ modesidan, sÀger han.