Uppsala kommun ställer inga krav på skadestånd
Trots att Uppsala kommun betalat för vårdinsatser som inte utförts har man varken avbrutit kontraktet eller krävt skadestånd av Attendo Care. I fjol betalade kommunen 17 miljoner kronor för Attendos hemtjänst vid Hemvården Heidenstam.
Enligt en sjuksköterska från kommunen hade Hemvården Heidenstam fler vårdtagare än personalen hann med. Personalen lämnade bara in en bråkdel så många rapporter som normalt om brister i vården. Sjuksköterskan ifrågasatte om personalen ens visste när de skulle skriva sådana rapporter.
Två gånger krävde hon att Attendo skulle genomföra förbättringar, men utan resultat.
"Min bedömning är att den bild som beskrivits i anbudet (från Attendo) i väldigt liten grad stämmer överens med den verklighet som man möts av", rapporterade sjuksköterskan till kommunen
Inget skadestånd
Hösten 2003 berättade UNT att mängder av vårdinsatser uteblivit inom Hemvården Heidenstam. Vårdtagare hade larmat men inte fått hjälp till toaletten, inte fått mat etc.
Enligt länsstyrelsen var det "anmärkningsvärt" att Uppsala kommun inte tidigare hade vidtagit åtgärder "för att säkerställa de enskildas rättssäkerhet när Attendo Care AB inte kunnat utföra beviljade insatser."
Trots att kommunen alltså betalat Attendo Care för tjänster som aldrig utförts beslöt man att inte begära skadestånd. Enligt kommunen gick det inte att fastställa hur mycket pengar de uteblivna tjänsterna var värda.
Tog betalt för döda
Attendo Care satte in åtgärdsplaner och kommunen tyckte att verksamheten vid Hemvården Heidenstam förbättrades.
Sommaren 2005 kom det fram att Hemvården Heidenstam på felaktiga grunder fått ut 2,7 miljoner kronor från kommunen. Attendo Care hade tagit betalt för hemvård hos personer som dött eller flyttat. Återigen hade företaget fått ersättning för icke existerande arbetsinsatser.
Kommunen valde att inte polisanmäla. En polischef i Uppsala vidtog då den smått unika åtgärden att på egen hand upprätta en anmälan om grovt bedrägeri.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!