Uppsala missade det tåget

SJ informerade redan i mars berörda kommuner och länstrafikbolag om sina planerna att lägga ned sista avgången för Uppsalapendeln. Uppsala kommun deltog dock inte mötet. UL anser att pendeln inte är deras sak.

Foto: Jörgen Hagelqvist/Arkivbild

Uppsala2009-08-19 17:33
Enligt Jan Kyrk, regionansvarig vid SJ, bjuder bolaget in kommuner och länstrafikbolag tre gånger årligen för att informera om planerade förändringar, just för att de inte ska komma som en överraskning.
Upplands Lokaltrafik, UL, var med på mötet i mars, men anser inte att frågan är deras.
-Vi kan inte agera eftersom SJ:s trafik inte ingår i vårt uppdrag. Ska vi agera så måste våra ägare, kommunerna och landstinget i Uppsala län, ge oss det uppdraget, säger informationschef Sture Johnsson.

Varför berättade ni inte att sista avgången skulle dras in när ni fick informationen?
- Ett stort antal kommuner var inbjudna. Uppsala var inte med och vi ser det inte som vårt ansvar att ha koll på trafikområdet för alla andras räkning.

Uppsala kommun är ju delägare i UL?
- Sträcka ligger inte i vårt uppdrag. Därför har vi inte tyckt att vi måste göra något säger Sture Johnsson.

Uppsalas finanskommunalråd Gunnar Hedberg (M) är kritisk till UL:s agerande.
- Kände de till uppgifterna så borde de ha larmat. Det här är så viktigt för Uppsala, säger han.

Varför var inte kommunen med på mötet?
- Det vet jag inte. Ansvaret för det ligger på tjänstemannanivå.
Under onsdagen kontaktade dock Gunnar Hedberg SJ:s vd Jan Forsberg för att påtala missnöjet med tågindragningen.
- Jag fick inget löfte om att SJ ändrar sig och det hade jag inte heller väntat mig. Men han lovade att sätta sig in i frågan, säger Hedberg.

Vart det leder återstår att se. Enligt Jan Kyrk finns flera orsaker till att SJ väljer att dra in avgången 23.09 från Uppsala till Stockholm.
I bottnen ligger regeringens lönsamhetskrav på SJ - bolaget ska ge staten vinst. En annan orsak är lågkonjunkturen som gör att folk reser mindre.
Till detta kommer konkurrensen från Upptåget.
- I och med att det förlängts söderut sedan 2006 så har sträckan fått ett 80-tal nya avgångar. Men antalet passagerare har inte ökat i samma omfattning. Det har gjort att SJ tappat resenärer till Upptåget, säger han.

Hur mycket är en affärshemlighet. Sträckan Stockholm och Uppsala lär dock vara en av SJ:s lönsammaste.
Enligt Jan Kyrk pågår en diskussion mellan SJ och länstrafikbolagen om utökat samarbete, bland annat när det gäller biljetter.
Mellan 2000 och 3000 personer reser söderut med Upptåget dagligen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om