Kommunen har satt som mål att ha en fossilfri fordonsflotta år 2020. Den består i dag av 650 lätta lastbilar och personbilar. Under förra året byttes 55 fordon som körs på fossila bränslen ut mot fossilfria alternativ som gas och etanol. Hittills i år har ytterligare 185 bilar bytts ut och ytterligare 20 är på väg.
– Det innebär att vi kommer att byta ut 240 av våra fordon under 2016 och 2017. Sedan ska vi gå vidare. För många av bilarna går leasingkontrakten ut under året och då passar vi på att fasa ut de fossildrivna, säger Helena Marklund chef för gemensam service vid Uppsala kommun.
Men det handlar inte bara om personbilar. Under 2017 har kommunen bytt ut 50 lätta lastbilar som tidigare gått på diesel mot bilar som drivs med gas. Majoriteten av de nya personbilarna är också gasdrivna. Totalt rör det sig om 100 stycken.
– Och ytterligare att par är på väg in. Anledningen till att vi tar in så mycket gasdrivna bilar är att det finns lokalt producerad gas i stan. Uppsala vatten har ökat sin produktion. Företagen Aga och OKQ8 har varsitt tankställe och Circle K ska etablera ett ställe för gastankning norr om staden, säger Roger Johansson som är enhetschef för kommunens transporttjänster.
När det gäller rena elbilar så har kommunen bara kunnat leasa in två stycken. Det innebär att det bara finns ett 20-tal elbilar, medräknat de som finns sedan tidigare.
– Att vi inte kunnat satsa mer på el beror på bristen på ställen för snabbladdning. Kapaciteten är inte utbyggd i stan och fler krävs för att vi ska kunna använda elbilarna effektivt. Att ladda i ett vanligt eluttag tar för lång tid. Elbilarna har förbättrats mycket på senare år så körsträckan är inte längre ett problem. Nu utvärderar vi hur vi ska använda dem i framtiden, säger han.
För att Uppsala kommun ska uppnå målet att ha en fossilfri bilpark så måste medarbetarna som använder de nya bilarna också tanka gas och etanol, och inte diesel och bensin i de bilar där möjligheten för det finns.
– Vi kan se vad som tankas i respektive bil och kommer att följa upp det, säger Helene Marklund.
Information om vikten av att tanka rätt ska finnas på varje och bil och förvaltningarna ska få feedback om hur deras bilar används.
Kostar det inte mycket mer för kommunen att göra den här satsningen?
– Nej. Inte mycket. Det skiljer sig en 100-lapp i månaden om man byter ut en dieselbil av märket golf mot en liknande bil som drivs på etanol.
Till år 2023 ska även kommunens maskinpark vara fossilfri.