Efter många turer kom i maj nya rödgula förbudsskyltar upp i centrala Uppsala som talar om att det är max 30 km/tim som gäller. Dessutom är flera citygator numera täckta av stora vita cirklar där det står 30 med tydliga siffror. I stora drag gäller det ett område mitt i stan som ligger innanför gränsen Skolgatan–Kungsgatan–Strandbodgatan–Kyrkogårdsgatan.
Det rör sig om en tvingande hastighetsgräns. Den motiveras av länsstyrelsens krav på lägre partikelhalter i centrum, men det finns även trafiksäkerhetsskäl; skaderisken för oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister ska minskas.
Samtidigt fortsätter planerna på omskyltning till rekommenderad 30-gräns, med blå fyrkantiga skyltar, i flera av Uppsalas bostadsområden. Där är högsta tillåtna hastighet fortfarande oftast 50 km/tim, men det anses lämpligt att köra saktare. Så kallad blå-30 har införts i bland annat Kungsgärdet och Fålhagen och ytterligare en rad områden står på tur.
– Vårt mål är att varje år införa 30 som rekommenderad hastighet i fem nya bostadsområden i Uppsala, berättar gatu- och trafiknämndens ordförande Anders Westerlind (FP).
Tanken är att alla bostadsområden om några år ska ha blå-30 medan genomfartslederna ska få behålla sina 50 km/tim.
Anders Westerlind tror att blå-30 är bättre än de rödgula förbudsskyltarna med 30 som högsta tillåtna hastighet. Orsaken är bland annat att blå-30 kombineras med fysiska farthinder i form av avsmalningar, blomlådor och annat som tvingar ner hastigheten. Dessutom tror han att tvingande 30-skyltar på vissa håll kan bli mindre verkningslösa eftersom polisen knappast har resurser att kontrollera bilisterna överallt.
Uppsala sänker tempot
Steg för steg blir Uppsala en allt långsammare stad. Stadskärnan har numera 30 km/tim som högsta tillåtna fartgräns och på sikt ska den hastigheten införas i Uppsalas alla bostadsområden.
enkät om 30-km:s hastighetsbegränsning i stan, Maria Lundgren
Foto: Staffan Claesson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!