Uppsala sänker tempot

Steg för steg blir Uppsala en allt långsammare stad. Stadskärnan har numera 30 km/tim som högsta tillåtna fartgräns och på sikt ska den hastigheten införas i Uppsalas alla bostadsområden.

enkät om 30-km:s hastighetsbegränsning i stan, Maria Lundgren

enkät om 30-km:s hastighetsbegränsning i stan, Maria Lundgren

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2010-08-09 08:52

Efter många turer kom i maj nya rödgula förbudsskyltar upp i centrala Uppsala som talar om att det är max 30 km/tim som gäller.  Dessutom är flera citygator numera täckta av stora vita cirklar där det står 30 med tydliga siffror. I stora drag gäller det ett område mitt i stan som ligger innanför gränsen Skolgatan–Kungsgatan–Strandbodgatan–Kyrkogårdsgatan.

Det rör sig om en tvingande hastighetsgräns. Den motiveras av länsstyrelsens krav på lägre partikelhalter i centrum, men det finns även trafiksäkerhetsskäl; skaderisken för oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister ska minskas.
Samtidigt fortsätter planerna på omskyltning till rekommenderad 30-gräns, med blå fyrkantiga skyltar, i flera av Uppsalas bostadsområden. Där är högsta tillåtna hastighet fortfarande oftast 50 km/tim, men det anses lämpligt att köra saktare. Så kallad blå-30 har införts i bland annat Kungsgärdet och Fålhagen och ytterligare en rad områden står på tur.
–  Vårt mål är att varje år införa 30 som rekommenderad hastighet i fem nya bostadsområden i Uppsala, berättar gatu- och trafiknämndens ordförande Anders Westerlind (FP).

Tanken är att alla bostadsområden om några år ska ha blå-30 medan genomfartslederna ska få behålla sina 50 km/tim.
Anders Westerlind tror att blå-30 är bättre än de rödgula förbudsskyltarna med 30 som högsta tillåtna hastighet. Orsaken är bland annat att blå-30 kombineras med fysiska farthinder i form av avsmalningar, blomlådor och annat som tvingar ner hastigheten. Dessutom tror han att tvingande 30-skyltar på vissa håll kan bli mindre verkningslösa eftersom polisen knappast har resurser att kontrollera bilisterna överallt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om