AnmÀlan: Uppsalabo skadade tand pÄ flÀskkarré

En man i Uppsala skadade sin tand pĂ„ en flĂ€skkarrĂ© han köpt i butik. Kostnad för reparation ligger runt 15 000 kronor. Han har nu anmĂ€lt hĂ€ndelsen till ARN.

En Uppsalabo vill ha ersÀttning för en tandskada, som han fick nÀr han Ät flÀskkarré.

En Uppsalabo vill ha ersÀttning för en tandskada, som han fick nÀr han Ät flÀskkarré.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Uppsala2023-01-24 07:02

Mannen köpte en flĂ€skkarrĂ© frĂ„n en matbutik i Uppsala i augusti förra Ă„ret. En köttbit som han nu har anmĂ€lt till AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden (ARN) för att fĂ„ ersĂ€ttning. 

– Jag fick en benflisa med karrĂ©n, sĂ„ nĂ€r jag tuggade small det bara till, berĂ€ttar han för UNT och tillĂ€gger:

– Hela tanden gick sönder, sĂ„ det Ă€r ett stort hĂ„l dĂ€r. Och det gĂ„r inte att laga heller. 

Han gick dĂ„ till tandlĂ€karen som berĂ€ttade att det skulle kosta mellan 15 000 och 20 000 kronor att sĂ€tta in en brygga. Eftersom skadorna var sĂ„ stora menar han att matbutiken borde ersĂ€tta honom. 

– De sĂ€ger att man som kund fĂ„r rĂ€kna med att det finns benflisor i köttet, men jag köper inte det. Jag tycker att man ska kunna Ă€ta en vara utan att fĂ„ en skada. Och om man fĂ„r det, dĂ„ ska den som sĂ„lt varan stĂ„ som ansvarig. 

Matbutiken i sin tur skickade vidare mannens Ă€rende till sitt försĂ€kringsbolag, som ocksĂ„ avslog mannens ansprĂ„k. Han har dĂ€rför tagit Ă€rendet till ARN, som Ă€r en myndighet som fungerar som en domstol mellan konsument och företag. 

– Jag har inte sĂ„ stor förhoppning om att fĂ„ rĂ€tt. Men eftersom det kommer kosta sĂ„ mycket att fixa skadan, mĂ„ste jag försöka brĂ„ka lite med dem. 

Under tiden som han vĂ€ntar pĂ„ svar av ARN ska han till tandlĂ€karen för att sĂ€tta in bryggan. Han rĂ€knar med att fĂ„ en tid senare i vĂ„r, och kommer dĂ„ ha gĂ„tt med ett hĂ„l i tanden över ett halvĂ„r. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!