Mannen köpte en flÀskkarré frÄn en matbutik i Uppsala i augusti förra Äret. En köttbit som han nu har anmÀlt till AllmÀnna reklamationsnÀmnden (ARN) för att fÄ ersÀttning.
â Jag fick en benflisa med karrĂ©n, sĂ„ nĂ€r jag tuggade small det bara till, berĂ€ttar han för UNT och tillĂ€gger:
â Hela tanden gick sönder, sĂ„ det Ă€r ett stort hĂ„l dĂ€r. Och det gĂ„r inte att laga heller.
Han gick dÄ till tandlÀkaren som berÀttade att det skulle kosta mellan 15 000 och 20 000 kronor att sÀtta in en brygga. Eftersom skadorna var sÄ stora menar han att matbutiken borde ersÀtta honom.
â De sĂ€ger att man som kund fĂ„r rĂ€kna med att det finns benflisor i köttet, men jag köper inte det. Jag tycker att man ska kunna Ă€ta en vara utan att fĂ„ en skada. Och om man fĂ„r det, dĂ„ ska den som sĂ„lt varan stĂ„ som ansvarig.
Matbutiken i sin tur skickade vidare mannens Àrende till sitt försÀkringsbolag, som ocksÄ avslog mannens ansprÄk. Han har dÀrför tagit Àrendet till ARN, som Àr en myndighet som fungerar som en domstol mellan konsument och företag.
â Jag har inte sĂ„ stor förhoppning om att fĂ„ rĂ€tt. Men eftersom det kommer kosta sĂ„ mycket att fixa skadan, mĂ„ste jag försöka brĂ„ka lite med dem.
Under tiden som han vÀntar pÄ svar av ARN ska han till tandlÀkaren för att sÀtta in bryggan. Han rÀknar med att fÄ en tid senare i vÄr, och kommer dÄ ha gÄtt med ett hÄl i tanden över ett halvÄr.