En Uppsalabo vi kan kalla Arne fick den 22 augusti ett sms han sent lÀr glömma. DÀr stod att det uppstÄtt oklarheter kring hans BankID och han uppmanades att ringa ett visst telefonnummer.
â Jag blev skĂ€rrad. För att skydda mina pengar ville jag ta reda pĂ„ om det nĂ„got var fel med mitt BankID, berĂ€ttar Arne, som Ă€r 65 plus.
Han var misstÀnksam men beslöt ÀndÄ att ringa och en tjej svarade. Hon uppgav att det skapats ett felaktigt BankID för Arne och att hon skulle koppla honom till Skandiabankens sÀkerhetsavdelning.
PÄ "sÀkerhetsavdelningen" svarade en man som kallade sig Gustav och som berÀttade att han sÄg nÄgra avvikande transaktioner pÄ Arnes konto. Gustav menade att Arne kanske fÄtt in virus i datorn och lovade att hjÀlpa till.
â Han sa att transaktionerna kunde raderas men jag var tvungen att göra det sjĂ€lv.
Arne hade fortfarande tankar pÄ att det kanske var nÄgot lurt och Gustav kopplade dÀrför honom till en "polis" som "banken" samarbetade med. En man presenterade sig med myndig stÀmma som Adam Lind och sa att polisen fÄtt in flera rapporter om problem med BankID.
Nu kÀnde Arne att han vÄgade gÄ vidare för att korrigera transaktionerna. Han instruerades av "banken" att ladda ner ett program till datorn och skanna in en QR-kod.
â Gustav var vĂ€ldigt trevlig och hjĂ€lpsam, det var som att prata med vilken banktjĂ€nsteman som helst. Det var ingen stress utan jag kĂ€nde mig trygg nĂ€r jag talade med honom, sĂ€ger Arne.
Det tog bortÄt en timme att genomföra instruktionerna. EfterÄt kÀndes det skönt att problemet var ur vÀrlden och han tackade Gustav för hjÀlpen.
Följande dag fick Arne ett samtal frÄn en Fredrik Lind vid "banken" som sa att det behövdes installeras ett skydd i hans dator.
â Han sa att jag dĂ€rför inte kunde anvĂ€nda min dator och mobil pĂ„ 24 timmar. Troligen för att jag inte skulle se vad som hĂ€nt.
Kort senare ringde en verklig bankman och berÀttade att Arne kunde ha utsatts för ett bedrÀgeri. Senare upptÀckte han att cirka 920 000 kronor tagits ut frÄn hans konton.
â Det kĂ€nns hemskt, det var mina besparingar. Jag Ă€r ingen förmögen person och har fĂ„tt lĂ„na av vĂ€nner för att klara rĂ€kningarna.
Han Àr förbluffad över hur försÄtligt bedragarna gick till vÀga.
â Tidigare har jag ignorerat meddelanden om att klicka pĂ„ konstiga lĂ€nkar. Men det hĂ€r var ett extremt upplĂ€gg och det sms jag fick var mycket likt sĂ„dana som verkliga banker skickar ut som varning nĂ€r riktiga BankID laddas ner.
Arne sköter ekonomin i en ideell förening vars pengar han förvaltade pÄ ett konto. Nyligen informerade han föreningens styrelse att bedragarna lagt beslag pÄ hela kassan, cirka 80 000 kronor, som han riskerar att tvingas ersÀtta ur egen ficka.
BedrÀgeriet Àr polisanmÀlt och Arne vet Ànnu inte hur hÄrt han kommer att drabbas ekonomiskt. FrÄgan Àr om han kommer att fÄ tillbaka pengar via banken.
Hittills har bankkunder som utsatts för bedrÀgeri ofta blivit utan ersÀttning frÄn banken om de ansetts agerat "sÀrskilt klandervÀrt". Arnes förhoppning stÄr till en fÀrsk dom frÄn Högsta Domstolen som öppnar för att bankerna i större utstrÀckning kan bli betalningsskyldiga.
Han rÄder alla att vara mycket vaksamma vid kontakter med den som utger sig vara frÄn banken.
â Det knepiga Ă€r att det knappt gĂ„r att lita pĂ„ nĂ„gon i de hĂ€r sammanhangen, sĂ€ger han.