Uppsalabo missnöjd med resa

Uppsalabons skidresa till de franska alperna blev ingen succé. Nu rekommenderar Allmänna reklamationsnämnden att kvinnan får ersättning av reseföretaget.

Skidåkning i alperna.

Skidåkning i alperna.

Foto: TT/arkiv

Uppsala2016-04-07 16:29

I mars 2015 reste Uppsalabon till Argentière i närheten av Chamonix. Hon betalade nära 11 000 kronor för den tio dagar långa gruppresan. I hennes grupp ingick ytterligare en svensk och sex fransmän, vilket innebar att guidens information till största delen gavs på franska. Uppsalabon protesterade mot detta flera gånger under vistelsen.

Eftersom hon inte kan franska gick hon miste om en hel del information, vilket ledde till att hon en gång hamnade på villovägar och kom långt ifrån sin grupp under ett skidpass.

Det visade sig också att det till en början inte fanns några pjäxor i hennes storlek. Hon testade att lägga sulor i ett par med större storlek, men det gick inget vidare. När hon bytte till mindre pjäxor av en en annan sort passade inte dessa till skidbindningarna. Kvinnan hävdrar i sin anmälan till Arn att en skiddag gick förlorad på grund av språkförbistring och strulet med utrustningen.

Kvinnan begärde efter hemkomsten 1 500 kronor i ersättning för den uteblivna skiddagen och 2 000 kronor i ersättning för att guiden inte talade engelska. Den senare summan motsvarar vad det kostade extra att åka med en engelsktalande guide.

Så mycket pengar får dock inte Uppsalabon enligt Arn:s rekommendation. Vid en sammantagen bedömning anser nämnden att bristerna motsvarar ett prisavdrag på 1000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om