Uppsalabor drabbade av falska fakturor

I dagarna har ett flertal Uppsalabor anmält att de fått felaktiga fakturor på videofilmer de inte lånat. Vissa krävs på närmare 1000 kronor. Konsument Uppsala polisanmäler nu fallen och uppmanar alla Uppsalabor att vara vaksamma.

Uppsala2006-07-06 00:00
Cirka tvåhundra personer i Uppsala har på sistone fått en faktura på posten angående förseningsavgift på hyrda filmer. Kraven gäller filmer som lånades 2003 och 2004 på Liljehallen i Uppsala. Nu har Konsument Uppsala fått in anmälningar från upprörda kunder som menar att fakturan är en bluff.
— Många av de som vänt sig till oss verkar ha bra argument mot att de överhuvudtaget hyrt filmer de krävts på. Därför misstänker jag att något är galet, säger May Strandberg, konsumentrådgivare.
Hon uppmanar därför de som misstänker att de fått en felaktig faktura att inte betala.
— En person fick till exempel en faktura på filmen Karlsson på taket. Dels har den här personen inte bott i Uppsala sedan 1989 och dels är hans barn tonåringar och lånar inte barnfilmer, berättar May Strandberg.
Det finns flera sådana exempel. En person som hörde av sig hade varit i Frankrike vid tillfället då filmen skulle varit hyrd, en annan ser inte alls på den typen av filmer som han fakturerats.
Det företag som gör administrationen av Liljehallens fakturautskick är Seger Ekonomi AB. Hassan Yosef som är vd på företaget ser inget fel eller ovanligt i fallet med fakturautskicken från Liljehallen.
— Vi har skickat ut 200 fakturor till folk i Uppsala från Liljehallen. Att några få hör av sig är inget ovanligt.
Men May Strandberg har sett samma fenomen i andra städer i Sverige med upprörda kunder som anmäler videofilmfakturor som de anser är fel. Och även i dessa fall är Seger Ekonomi AB inblandade.
— Jag misstänker att företaget inte är seriöst och ska polisanmäla det här idag, säger hon.
Beloppen som kunderna krävts på varierar från 50 till 850 kronor.
— Många människor är jätterädda för att få en betalningsanmärkning. Därför betalar de även om de misstänker att något inte stämmer. Men man får inte en betalningsanmärkning för att en faktura har gått till inkasso, det kan vara bra att veta. Först måste kronofogden göra en delgivning hos kunden. Därefter har kunden 10 dagar på sig att göra en invändning. Betala alltså inte! Om företaget är oseriöst ska de inget ha, säger May Strandberg.

Olle krävdes på pengar
Olle Carlsson i Uppsala är en av de som har hört av sig till Konsument Uppsala angående bluffakturan. Han krävdes på 50 kronor för en DVD-film som skulle varit lånad i början av juni 2003.
@3a Text:Hemma hos Olle Carlsson kommer det sällan kravbrev med posten och därför reagerade han direkt.
—Det är horribelt tycker jag, att försöka lura en massa människor på pengar så här.
Olle Carlsson ringde direkt till Liljehallen för att ta reda på vad som hänt. Där ville de inte svara utan hänvisade direkt till Seger Ekonomi AB. Då fick Olle Carlsson en aha-upplevelse och började misstänka att något inte stod rätt till.
— På Seger Ekonomi AB var de så otrevliga. Men när han jag pratade med fick klart för sig att han var ute i ogjort väder så kastade han om rodret direkt och sa: men du har tur, för preskriptionstiden har gått ut för ditt ärende.
Det var nämligen mer än tre år sedan DVD-filmen skulle ha hyrts.
Olle Carlsson har flera vänner och bekanta som har råkat ut för samma sak.
—När det gäller sådana småbelopp betalar ju de flesta. Det är förjävligt.

Fakta: Konsumentverkets råd till den som fått en felaktig faktura


  • Betala inte!

  • Bestrid fakturan - skicka ett brev eller fax och tala om varför du inte vill betala. Ta kopia på brevet som framtida bevis.

  • Kräv ett underlag för fakturan av företaget

  • För att undvika problem - kräv kvitto på återlämning av videofilmer och spara dessa i tre år
  • Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
    Läs mer om