Uppsalaborna ska cykla mer

Alliansen i Uppsala är beredd att begränsa biltrafiken för att fler ska välja cykeln. Men hur mycket pengar det kommer att finns till nya och bättre cykelvägar är oklart.

Uppsala2013-10-09 12:05

Flera viktiga cykelbeslut kommer under hösten. I dag, onsdag, väntas kommunstyrelsen säga ja till både cykelpolicy och riktlinjer för cykeltrafiken i Uppsala. Ambitionen är att cyklandet ska öka och det ska vara tryggt, snabbt, bekvämt och säkert att rulla på två hjul.

Senare i höst ska gatu- och samhällsmiljönämnden ta ställning till en ny handlingsplan för cykeltrafiken. Den har tre ambitionsnivåer. Redan i dag kan nämndens ordförande Stefan Hanna (C) avslöja att de fyra allianspartierna kommer att välja ambitionsnivå två, som ”påtagligt” kommer att begränsa billtrafiken i staden.
– Det innebär att bilarna kommer att få mindre prioritet när vi utvecklar vår infrastruktur. Det kan handla om att en del av gatan byggs om till cykelled så att cyklisterna kan färdas snabbare och säkrare. Det kommer inte att bli mer bilvänligt i Uppsalas finrum, säger kommunalrådet Stefan Hanna (C).

Kommer ni att stänga Dragarbrunnsgatan för bilar?
– Många vill helt ha bort bilarna där. Men jag tror inte på det. Delar av Dragarbrunnsgatan måste vara öppen för att bilarna ska kunna nå till p-garagen.
I vilken takt cyklisterna kommer att få bättre förutsättningar är en annan fråga. Enligt ambitionsnivå två krävs kraftfulla investeringar för att omvandla Uppsala till en bättre cykelstad, pengar som inte finns i dag.
–  Vi kan inte räkna med att få allt i det ekonomiska läge som råder nu. Utbyggnaden kommer att ta tid. Jag tror på en medelnivå när det gäller pengar, säger Stefan Hanna.

Hur mycket är det?
– Inte jättemycket mer. Men det är en förhandlingsfråga. Vi pratar om det inför nästa års budget. Väldigt mycket av de medel vi har i dag ligger i befintliga planer för utbyggnad och underhåll.

Miljöparitet som har stora ambitioner för cyklismen i Uppsala väljer ambitionsnivå tre.
– Man måste öka ambitionerna om vi ska bli landets bästa cykelstad. I dag är 37 procent av alla bilresor i Uppsala är kortare än tre kilometer. Därför vill vi också att det ska stå i cykelpolicyn att cykeltrafikens andel av resorna till år 2020 ska öka till 50 procent i Uppsala, säger kommunalrådet Maria Gardfjell (MP).

Partiet lovar mycket pengar till cyklisterna, i budgetförslaget för nästa år 239 miljoner kronor till nya cykelvägar, p-hus för cyklar och andra åtgärder.
– Det kan vi göra därför att vi inte bygger nya bilbroar över Fyrisån som kostar massor av pengar, säger Maria Gardfjell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om