Företagets vd och grundare, Uppsalabon Sören Babra, tycker att det just nu känns fantastiskt bra. Han menar att marknaden har mognat för mobila betallösningar.
– Vi förhandlar just nu om avtal med banker och andra aktörer i hela världen. Under rekonstruktionen har vi även hunnit med att knyta till oss ett tjugotal Subwayrestauranter i USA, säger Sören Babra.
Payairs affärsidé handlar om mobil handel med bra shoppingupplevelser. I vissa Subwaybutiker kan man exempelvis nu förbeställa och betala en smörgås genom mobilen för att sedan gå före i butikens kö.
– Drivkraften för kunderna att börja använda mobila lösningar är att shoppingen ska vara kul, snabb och enkel. Nu har flera stora aktörer börjat intressera sig för vår lösning och det känns fantastiskt. För det är klart att det var en knut i magen i våras när vi hade valt fel väg och var tvungna att rekonstruera företaget, säger Sören Babra.
Payair hade tidigare en egen sälj- och marknadsorganisation. Nu inriktar man sig på att enbart erbjuda sin plattform till större aktörer som genom sina egna kundrelationer får sprida lösningen under eget namn.
Styrelsen i Payair är intakt med Lennart Schönning som ordförande och företaget har fått in nytt kapital. Antalet anställda har minskat från 30 personer till 23 och lokalkontoret i Uppsala har lagts ner.
– Men hälften av våra anställda är fortfarande Uppsalabor och jag kommer fortsätta att rekrytera arbetskraft från Uppsala. Många möten med banker hålls i Stockholm, därför har vi valt att behålla kontoret där, säger Sören Babra.
Hur vet man att det är säkert att betala med mobilen?
– Det finns i dag regleringar och certifieringar som vi måste gå igenom om vi ska få samarbeta med Visa, Mastercard och banker. Men för oss har den biten inte varit något problem, tvärtom, säger Sören Babra.