Uppsalaföretagare satsar på grattis på nätet
Uppsalaföretagaren Jenny Lundell, som var med och startade rekryteringssajten Jobbet.se, leder nu Bonnierkoncernens satsning på familjeannonser på nätet. Som vd för Familjenytt.se ska hon ta upp kampen med konkurrenten Schibsted.
Jenny Lundell
Foto: Nina Leijonhufvud
- Vår idé är att skapa en community kring annonserna. Man ska kunna gå in och läsa vidare, skicka in kommentarer och diskutera, säger Jenny Lundell.
Familjenytt.se samarbetar redan med Bonnierägda Sydsvenskan. Målet är att på sikt knyta fler dagstidningar till sig.
- Vi ser oss som ett komplement till deras familjesidor. Många mindre tidningar har heller inte så mycket familjenyheter.
Förhandlingar har inletts med flera tidningar, såväl inom som utom koncernen, säger hon.
Den största konkurrenten Family.se ägs av Schibsted och har redan varit ute på marknaden i ett halvår.
- De har i princip kopierat annonserna från Blocket.se och gjort det till en familjesajt, säger Jenny Lundell.
För en del kom det kanske som en överraskning när hon hoppade av från Jobbet.se, företaget hon byggt upp tillsammans med Sofie Skaränger och som gett dem båda en mängd utmärkelser.
- Det var inget konstigt, det var aldrig tanken att jag skulle stanna där för evigt.
- Utmaningen i att starta en verksamhet, bygga upp den från början. Det krävs ett man har ett driv som person och det är där jag har min styrka, säger Jenny Lundell.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!