Uppsalakillen som tar Spotify ut i världen

Tobias Edström från Uppsala kommer att vara en spindel i nätet när Spotify tar klivet över Atlanten och lanseras i USA.

Tobias Edström är uppvuxen i Uppsala. Sedan 2008 jobbar han på Spotify med etablering på nya marknader.

Tobias Edström är uppvuxen i Uppsala. Sedan 2008 jobbar han på Spotify med etablering på nya marknader.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2010-07-01 11:52

– Det har varit en spännande resa att få vara med och se Spotify växa, säger Tobias Edström.
Han var ansvarig för att bygga upp Spotify inför lanseringen i Norge och Nederländerna. Nu är det dags att ta sig an den större amerikanska marknaden. Han blir dock inte ansvarig där utan kommer att jobba under en amerikansk direktör och fokusera på att bygga upp försäljningen. Spotify har expanderat snabbt. Bolaget bakom musiktjänsten bildades i Sverige 2006. I dag har moderbolaget sitt säte i Luxemburg och huvudkontoret i London. Den mesta utvecklingen sker dock fortfarande i Sverige, där man nyligen flyttat in i nya, luftiga lokaler på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

Spotify har hittills varit restriktivt med att släppa några siffror som visar hur bolaget går ekonomiskt. De senaste två åren har antalet användare vuxit lavinartat. I Sverige finns i dag 2 miljoner abonnenter på Spotifys tjänst. Hur många som har tecknat abonnemang för den reklamfria premiumtjänsten eller antalet kunder i andra länder vill dock inte Tobias Edström berätta.
– Vi har bestämt att vi inte pratar externt om siffror, säger Tobias Edström kort när jag frågar.

Och det går heller inte att få något besked om huruvida bolaget i dag går med vinst eller förlust. Det senaste offentliga bokslutet i Spotifys svenska del är från 2008. Då redovisade bolaget en omsättning på knappt en miljon kronor, eller vad man kan förvänta sig i en mindre korvkiosk. Resultatet var då en förlust på 31,8 miljoner.
– De siffrorna är från en period när vi höll på att bygga upp intäktssidan och är inte rättvisande. Det är en lång process att lansera en ny annonsprodukt. På de marknader där vi finns har det gått bra, säger Tobias Lindström.

Ett tecken på att användningen av Spotify ökat kraftigt är att ersättningen från Stim för streaming via Spotify ökat åtta gånger i år jämfört med förra året. För första kvartalet 2010 innebär det att svenska låtskrivare fick 4 miljoner kronor via Stim för Spotifylyssning. Per Sundin, vd för skivbolaget Universals svenska del, sade redan för ett år sedan att de har större intäkter från Spotify än från Apples digitala musiktjänst Itunes. Men vad det betyder i annonsintäkter för bolaget Spotify vill man inte uppge. Men så mycket avslöjar Tobias Edström i alla fall att merparten av användarna fortfarande använder gratisvarianten av Spotify, vilket gör annonsförsäljningen till en central intäktskälla.

Men uppenbarligen anser Spotify att ekonomin är tillräckligt stabil för att satsa på en lansering på den amerikanska marknaden. Exakt datum för lanseringen är inte klart. Men Tobias Lindström säger att man räknar med att det ska vara klart före årsskiftet.
– Det är mycket byråkrati som måste klaras av före en lansering i USA, och det är viktigt för oss att ha alla bitar på plats, säger Tobias Edström.

Det har förekommit klagomål från artister som anser att ersättningen de får från Spotify är alldeles för låg. Magnus Uggla skrev på sin blogg att han via lyssnandet på Spotify ”tjänat lika mycket på sex månader som en halvdan gatumusikant drar in på en dag”. I samband med den diskussionen förekom också en del kritik mot att de stora skivbolagen sålt tillgången till artisternas musik väldigt billigt i utbyte mot stora ägarandelar i Spotify som värderas till miljardbelopp. Andra har i stället hävdat att Spotify betalar bra. Och enligt dem får man som upphovsman mer betalt, räknat per lyssnare, från Spotify än för varje person som lyssnar när ens musik spelas i radio.

Två miljoner svenskar använder Spotify

Spotify grundades 2006. Hösten 2008 lanserades tjänsten som bygger på att musik strömmas till datorn, eller numera även till mobilen eller tv-n. Det finns olika abonnemangsformer, dels gratisvarianter, där musiken varvas med reklam, och en betaltjänst, där man för 49 kronor per månad får reklamfri tillgång till Spotifys utbud eller för 99 kronor också kan lyssna i mobilen eller i Telias digital-tv-tjänst. Bolaget har efter introduktionen vuxit lavinartat. I augusti 2009 värderades bolaget till 2 miljarder kronor. I Sverige finns 2 miljoner användare av Spotify.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om