Han föddes i ett omrÄde i Grekland dÀr nÀstan alla de boende sysslade med pÀls. Som barn kÀnde han alla dofter frÄn pÀlstillverkningen och han tyckte att det kÀndes speciellt och nÀstan lite mystiskt. I tonÄren bestÀmde han sig för att lÀra sig att arbeta med pÀls frÄn grunden, Àven om förÀldrarna hellre sÄg att han skulle studera vid universitetet. NÄgon utbildning i yrket fanns inte dÄ, utan flera Är av arbete i olika ateljéer vÀntade.
I dag kan han titulera sig körsnÀr. Arbetet gÄr ut pÄ att skapa nya pÀlsar, men ocksÄ att korrigera och reparera Àldre pÀlsar som kunder kommer in med. Argyrios Papanotas egen vision stÄr i fokus nÀr en kund gör en bestÀllning. Det formas en idé i hans huvud som utarbetas tillsammans kunden, en idé dÀr anvÀndningsomrÄde och estetik stÄr i fokus. Sedan drar processen igÄng med att mönster ska göras och material ska vÀljas. Inspirationen till nyskapandet kommer frÄn olika hÄll, exempelvis modemagasin, men oftast har kunden en egen idé om hur resultatet ska formas.
ââSedan mĂ„ste jag se till att kunderna bli helt nöjda, sĂ€ger Argyrios Papanotas.
I början lÀrde han sig mycket om sömnad genom att sprÀtta upp plagg och sedan sy ihop dem igen.
â Nu Ă€r det jag som fĂ„r sprĂ€tta, sĂ€ger Kajsa Ramberg och skrattar.
Kajsa Ramberg praktiserar i ateljén och har blivit lovad anstÀllning som assistent. Hon talar om sin chef, Argyrios Papanotas, som vÀldigt generös. Hon fÄr bilden av att han verkligen vill dela med sig av sin gedigna kunskap.
â Jag tror han Ă€r glad för att nĂ„gon annan Ă€r intresserad av att lĂ€ra sig det hĂ€r, sĂ€ger hon.
Kajsa Ramberg har utbildat sig i lÀder-, skinn- och pÀlshantering och efter att tidigare ha arbetat med bÄde metall och tyg kÀnner hon att pÀls Àr ett utmÀrkt material att forma.
â Det ger perfekt motstĂ„nd och Ă€r varken för hĂ„rt eller för mjukt, sĂ€ger hon.
Lokalen i Uppsala Àr ny och nu vill de börja skapa fler plagg frÄn grunden, nÄgot som blir möjligt med Kajsa Ramberg i ateljén. De bÄda vill tillsammans utveckla verksamheten genom att bara arbeta med ekologiskt framtagna material. Dessutom vill de inte arbeta med pÀls frÄn burfarmade djur och jobbar mycket i fuskpÀls.
â I början var jag tveksam, men fuskpĂ€ls Ă€r billigare, man kan designa utan rĂ€dsla och det finns enorma möjligheter, sĂ€ger Argyrios Papanotas.
De flesta kunderna söker ett traditionellt plagg, men Argyrios Papanotas försöker se hur mycket kunden egentligen vÄgar.
â En del sĂ€ger bara âgör som du sjĂ€lv villâ och sĂ„dana kunder Ă€lskar jag, sĂ€ger han.
NÀr det gÀller Uppsalaborna tror Argyrios Papanotas att mÄnga inte vÄgar bÀra avancerat designade plagg, dÀrför finns heller inget behov.
â Jag kommer hĂ€rifrĂ„n och man fĂ„r inte sticka ut, sĂ€ger Kajsa Ramberg.
Enligt henne har ÀndÄ försÀljningen av pÀls ökat de senaste Ären.
â Det har blivit mer âinneâ, sĂ€ger hon.
Ăkningen mĂ€rks i ateljĂ©n. Fler kunder kommer med pĂ€lsar som de Ă€rvt eller köpt second hand som de vill anpassa efter egen stil och egna mĂ„tt. Ăven om handeln gĂ„r bra just nu har djurrĂ€ttsaktivism varit ett stort problem för Argyrios Papanotas, men han har aldrig velat ge upp. Det Ă€r en kĂ€nslig bransch och antalet körsnĂ€rer har minskat drastiskt de senaste Ă„ren. I Uppsala Ă€r han sjĂ€lv den enda som finns kvar. ĂndĂ„ sĂ„ tror han att det Ă€r ett yrke som kommer att överleva Ă€ven om det Ă€r tufft.
â Jag Ă€lskar det hĂ€r yrket och det skulle vara bortkastad kunskap om jag slutade, sĂ€ger han.