I måndags hade Stefan Björklund och dottern Jessica Engström en härlig sommardag tillsammans på Gröna Lund i Stockholm. På kvällen skulle de ta Mälartåget med avgång 19.11 från Stockholm central tillbaka till Uppsala. Först blev avgången uppskjuten och sedan hände något som säkerligen många tågresenärer varit med om. Folk började hetsspringa och röra sig snabbt till en annan plattform.
– Då fick vi se på en informationstavla att tåget skulle gå från en helt annan del av stationen, och det var jättebråttom. Min dotter har Downs syndrom och svårt med balansen. Hon var tvungen att hålla sig i ledstången och gå försiktigt ned för trapporna mot nya spåret, säger Stefan Björklund.
Det var massor av resenärer på stationen och det blev en väldig trängsel för att hinna till nya plattformen.
– Det är ingen idé att jag stressar på Jessica och ber henne att skynda sig, då blir det bara värre. Hon blev också rädd av allt folk som tryckte sig förbi. En äldre man med rullator hade också väldiga problem att ta sig till nya spåret.
Det slutade med att Stefan Björklund och Jessica Engström helt enkelt inte hann med tåget.
– Det är för dåligt att bara åka ifrån resenärer som faktiskt köpt biljett till den aktuella avgången. Dessutom kan man inte bara lämna funktionshindrade och äldre helt åt sitt öde. Någon måste ta ansvar för dessa grupper när det sker ett så där snabbt spårbyte.
Det är Trafikverket som ansvarar för tågtrafiken på stationen och därmed även beslutar om spårbyten.
– Vi försöker i allra möjligaste mån att avisera i god tid om ändringar. Vi vet att resenärerna behöver tid på sig att ta sig från olika plattformar. Men ibland blir vi tvungna att ha en kort tidsmarginal mellan bytena. Det är beklagligt om det innebär att någon missar tåget, säger Felicia Danielsson, kommunikatör på Trafikverket.
På just Stockholm central är det hög belastning på spåren. Därför blir många tåg stående i väntan på att få köra in på perrongen.
– Då kan det tyvärr bli snabba ändringar, men alternativet är förseningar eller inställda tåg.
Stefan Björklund och dottern Jessica Engström kunde ta ett annat tåg hem till Uppsala men Stefan anser att även Mälardalstrafik som kör Mälartågen har ett ansvar för sina resenärer när det är kort om tid till nya spåret.
– De har ju tågvärdar som kan hjälpa till, men det känns som att Mälartåg skiter fullständigt i om man hinner eller inte.
Mälardalstrafik beklagar det inträffade och meddelar att de är medvetna om att det blir en mycket stressad situation för resenärer när det blir spårbyte med kort varsel på Stockholm central.
– Vi har en slottid, en exakt avgångstid, för avgång från Trafikverket som vi inte kan avvika för mycket från för att inte orsaka följdförseningar för oss och eventuellt andra tåg. Det gäller inte minst på sträckan Stockholm-Uppsala, där det är väldigt trångt på spåren – det är många tåg som ska samsas på dem, säger Katarina Myrberg, pressansvarig Mälardalstrafik.
– Om tågvärden ser resenärer på plattformen som kommer springande är ambitionen att vänta in dem. Men övriga som inte hunnit ta sig till plattformen kan vi ju faktiskt inte veta något om. Vi har inte platsbokning på våra tåg så vi kan på det viset inte ”räkna in” passagerare.