När Johannes Båth kom hem från semestern upptäckte han att den moderna tekniken lämnat huset. Varken bredband, telefoni eller TV fungerade och så har det varit sedan dess. Trots upprepade kontakter, och trots att tekniker till och med registrerat felet som åtgärdat, sitter han fortfarande och väntar på besked från Telia.
– Det är nya personer varje gång man ringer och varje gång ska den personen sätta sig in i ärendet. Det som frustrerar mig mest är att man får det ena löftet efter det andra men det infrias inte, säger Johannes Båth.
Vid ett tillfälle fick han sms-meddelande från en tekniker som sa att felet skulle vara åtgärdat. Men det visade sig inte stämma. Johannes Båth är frusterad och tycker att Telia behandlat honom med nonchalans.
– Jag är inte van med sånt här och jag har inte tid. Jag har ju ett jobb att sköta.
UNT berättade i veckan om cirka 200 hyresgäster på Lagerlöfsgatan i Gränby där man haft ett TV-avbrott under en vecka. Dagen efter att UNT kontaktat Telia åtgärdades felet. Telias pressansvarige Hans G Larsson säger att han nu ska ta reda på vad som hänt med Johannes Båths ärende. Telia tar upp tekniska problem med Skanova som äger driftsnätet.
– Vi har inte själva kontrollen på hela kedjan. Vi kan naturligtvis inte vara nöjda när en kund sitter utan sina tjänster i en månad. Det kan vara teknikern som inte säkerställt att felet är åtgärdat eller så är det fler fel som har uppstått eftersom.
UNT berättade i förra veckan att åskovädren under juli slagit hårt mot nät och teleledningar i Uppland, vilket inneburit flera veckor långa teleavbrott för vissa hushåll. Skanova har sagt att förseningarna berodde på arbetsvolymen.