Vägbulor hälsorisk för bussförare
Busstrafiken på flera platser i Uppsala kommun riskerar att stoppas om inte de vägbulor som ska sänka farten tas bort. Vibrationer från bulorna är en hälsorisk för bussförarna.
Busschauffören Ramin Behnam kör över många vägbulor under ett arbetspass. Här vid Carolina är bulorna extra stora. Det gungar till ordentligt i bussen flera gånger.- Det är inte bekvämt. Jag tycker det att bra om en del bulor kan försvinna, säger han.Gångtrafikanten Malin Ekström som korsar gatan över vägbulan har förståelse för Ramin Behnams problem.- Om bulorna är ett arbetsmiljöproblem för chaufförerna måste man göra något, och trafiken flyter ju inte på särskilt bra här vi Carolina ändå, säger hon.
Foto: Rolf Hamilton
I början av året provåkte Arbetsmiljöverkets inspektör med stadsbuss flera gator och vägar i Uppsala kommun försedda med vägbulor. På de flesta platserna passerar över 100 bussar per dygn. Efter inspektionen har verket meddelat kommunens bussbolag Gamla Uppsala Buss (GUB) att man överväger ett förbud för busstrafik på tio gatupartier.
Om ett förbud skulle bli verklighet får det stora konsekvenser för busstrafiken. Den mest trafikerade sträckan som hotas av förbud är på Dag Hammarskjölds väg framför universitetsbiblioteket. Där passerar åtta busslinjer och över 700 turer varje dygn. Bussbolaget riskerar att få betala vite om man trotsar ett eventuellt förbud.
Men enligt GUB:s trafikchef Jan Burström finns redan en överenskommelse mellan bolaget och ansvariga på kommunen om att vägbulorna ska bort på de utpekade avsnitten. Han är inte orolig för att något förbud ska behöva träda i kraft. I sitt svar till Arbetsmiljöverket konstaterar GUB att problemet med bulorna varit känt sedan länge och att vibrationerna även orsakar skador på fordonen. Bolaget har inget att invända mot ett eventuellt förbud.
Enligt Jan Burström innebär det ingen stor kostnad att göra sig av med bulorna. Dessutom bör det gå snabbt att genomföra:
- Kostnaden kommer när man ska ersätta dem med något annat för att hålla nere hastigheterna. Vi ska titta på det gemensamt med facket och gatu- och trafikkontoret för att se vad man kan göra, säger Jan Burström.
Ett pilotbeslut för att få bort skadliga vibrationerna togs för två år sedan, då Arbetsmiljöverket krävde förbättringar på gatupartier i Täby kommun.
FAKTA:
På följande gatupartier i Uppsala kommun måste vibrationerna minska, annars överväger Arbetsmiljöverket ett bussförbud:
* Dag Hammarskjölds väg, vid Carolina Rediviva.
* Flogstavägen, förbindelsevägen till Håga by.
* Orkestervägen, vid Ica Flöjten.
* Vattholmavägen, vid Gamla Uppsala skola.
* Fålhagsleden, vid korsningen med Jordgubbsgatan.
* Herrhagsvägen, vid Odalens förskola.
* Hågavägen, vid Stugbyn.
* Ärentunavägen, vid Storvreta centrum.
* Åskmolnsvägen, Storvreta.
* Himmelsvägen, Storvreta.
På följande gatupartier i Uppsala kommun måste vibrationerna minska, annars överväger Arbetsmiljöverket ett bussförbud:
* Dag Hammarskjölds väg, vid Carolina Rediviva.
* Flogstavägen, förbindelsevägen till Håga by.
* Orkestervägen, vid Ica Flöjten.
* Vattholmavägen, vid Gamla Uppsala skola.
* Fålhagsleden, vid korsningen med Jordgubbsgatan.
* Herrhagsvägen, vid Odalens förskola.
* Hågavägen, vid Stugbyn.
* Ärentunavägen, vid Storvreta centrum.
* Åskmolnsvägen, Storvreta.
* Himmelsvägen, Storvreta.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!