Bengt Eriksson på Källarbäcksvägen i Vilan är en av de presumtiva kunderna. Men först grävdes båda telefonkablarna till hans företag Cymo av, några dagar senare höll en grävfirma på att såga upp asfalten vid infarten till företaget när han kom dit på morgonen.
Cymo är ett cykelförsäljnings och –reparationsföretag och på Källarbacksvägen har företaget funnits i 20 år. Att affärerna kan gå lite upp och ned över tid är en sak, men under några veckor i september i år prövades Bengt Eriksson och Cymo extra hårt.
– Jag har två olika fasta telefonlinjer, en till vanliga telefonen, den andra till betaltjänst och fax. Båda grävdes av. När jag försökte hitta en ansvarig som skulle se till att de lagades, var det först helt omöjligt, säger Bengt Eriksson.
Varken IP-Only som äger Uppsala Stadsnät och lägger kabeln i Vilan, Telia som han är teleabonnent hos, eller grävföretaget, ville ta på sig ansvaret, men det blev värre:
– Några dagar efter att telefonledningarna grävts av kom jag hit en morgon och fann ett gäng grävare i färd med att såga upp asfalten vid infarten till butiken och verkstaden. Inga meddelande om att grävning skulle ske hade lämnats i förväg till mig eller grannarna på gatan, så jag sade att så här får det inte gå till, berättar Bengt Eriksson.
Entreprenören hänvisade till ett grävtillstånd från kommunen, men bara halva den tilltänkta ledningskanalen gick på Uppsala kommuns allmänna mark, den andra halvan på mark som Bengt Eriksson hyr av ett kommunalt fastighetsbolag:
– Jag och mina kunder måste kunna köra in på gårdsplanen med trasiga cyklar och leveranser av olika slag. Så grävfirman fick vänta med min infart tills jag stängde för dagen.
Fiberkabeln grävdes ned på kvällen, och några dagar senare var ny asfalt på plats. Efter åtta dagar fick Bengt Eriksson till slut också telefonförbindelserna tillbaka.
Att det finns goda avsikter med att utöka fibernätet och göra det tillgängligt ute i stadsdelarna för både företag och boende är han fullt på det klara med, men han liksom flera andra personer i bland annat Sunnersta, Berthåga och Norby som hört av sig till UNT är missnöjda med hur det genomförs.
Inger Gunterberg, kommunikationschef på Skanova, dotterbolag till Telia som också bygger ut sitt fibernät i Uppsala, anser att det inte borde kunna hända att ledningar grävs av:
– Det är anmärkningsvärt, nätägare och entreprenörer borde känna till var ledningar går. Jag kan rekommendera ledningskollen.se, en sida som Post- och telestyrelsen lagt upp speciellt för att underlätta information och kontakter mellan ledningsägare, säger Inger Gunterberg.
Gustav Ståhl, stadsnätschef för Uppsala Stadsnät som storsatsar på att expandera och lägga fibernät i villaområden och kransorter, beklagar att det varit problem för Bengt Eriksson och andra där Uppsala Stadsnät arbetar med utbyggnad av fiberinfrastruktur:
– Utbyggnadstakten har varit så intensiv att organisationen inte riktig hunnit med. Nu har vi anställt flera projektledare i alla områden där utbyggnad pågår, och de ansvarar för att information om hur arbetet ska gå till och för att tidplan för alla grävarbeten lämnas till alla hushåll. På informationsbladen står också att det är Uppsala Stadsnät som bygger ut, säger Gustav Ståhl.
Om det ändå uppstår problem är det till Uppsala Stadsnäts kundtjänst problem ska rapporteras:
– Störningar är svåra att undvika, men ska förstås minimeras. Vår nya organisation är bättre anpassad till utbyggnadstakten och för att klara att arbetena ska vara återställda inom två veckor. Vårt mål är att trafikerade ytor som gång- och cykelvägar ska vara återställda inom en vecka.