Uppsala kommuns affärsområde för resurs och kunskap stod som arrangör för den 18:e rikskonferensen kring frågor som berör särskolan. Specialpedagog Cecilia Wärendh Klang har arbetat med arrangemanget och deltog själv i tvådagarskonferensen.
UNT: Vad har ni gjort och hur många deltog?
– Vi har varit närmare 900 personer, allt från skolpersonal, skolledare och politiker. Barn och ungdomar från ett par särskolor i Uppsala kommun har bjudit på underhållning och vi har haft en rad intressanta föreläsningar och seminarier.
Varför valde ni hjärnan som tema?
– Det är ett ämne som alltid är aktuellt. Dessutom finns det många bra föreläsare på det området, både från Uppsala och andra håll.
Vad tycker du om resultatet av konferensen?
– Jag är imponerad över allt engagemang hos föreläsare och deltagare. Det har ställts många intressanta frågor under seminarierna. Det har varit roligt och stimulerande att vara med och hålla i trådarna, men en hel del jobb förstås, tillsammans med mina kolleger Birgit Mikaelsson, Britt-Inger Olsson och flera andra.
Något annat som varit bra?
– Vi lockade ett 40-tal utställare till konsert- och kongresshuset, många Uppsalaskolor men också läromedelsproducenter, utbildningsföretag och andra.
Hur ser verksamheten ut i särskolan i dag?
– Målet är att kunna möta alla elever på deras egen nivå. Särskolan har samma läroplan som grundskolan, men egna kursplaner och mindre grupper.