"Valborg i Uppsala bäst i Sverige"

Destination Uppsala ser sista april som bra marknadsföring. Valborgsfirandet är ett unikt evenemang och traditionerna är både gamla och välkända. Nu ska det marknadsföra Uppsala.

- Sista april i Uppsala betyder väldigt mycket, särskilt för studenter. Jag ska fira med min klass på psykologprogrammet, säger Rebecka Karlsson.

- Sista april i Uppsala betyder väldigt mycket, särskilt för studenter. Jag ska fira med min klass på psykologprogrammet, säger Rebecka Karlsson.

Foto: Linda Eliasson

Uppsala2011-04-08 17:45

Turistbolaget Destination Uppsala har tagit initiativ till ett samarbete med Uppsala kommun, Uppsala teknolog- och naturvetarkår och Uppsala universitet för att tillsammans med nationerna och olika föreningar göra valborg till en trevlig och unik upplevelse för alla.
– Uppsala är en ledande universitetsstad i Europa. Genom valborg får vi tillfälle att rekrytera nya studenter, både från Sverige och utlandet. Studenter som kommer för att fira valborg upptäcker staden och beslutar sig för att stanna, säger Ulrika Nisser evenemangschef på Destination Uppsala.

För att marknadsföra valborg i Uppsala har man skapat en ny hemsida, lagt ut 30 000 vykort vid olika högskolor och universitet och skapat en sida på Facebook. Dessutom drivs en lokal annonskampanj.
– Valborg i Uppsala är bäst i Sverige. Det är ett unikt evenemang och därför ett bra sätt att marknadsföra Uppsala. Vi har breddat programmet i år och alla som är intresserade är välkomna. Festivalen som började i mitten av 1800-talet finns ingenstans i Europa, därför kan ingen annan kopiera den.

Forsränningen på förmiddagen lockar varje år omkring 50 000 åskådare. Även sillunchen på Uppsala Konsert & Kongress, som tillkom för ett par år sedan, är populär. Där dukas upp en pannkaksbuffé för barnfamiljer och det bjuds på allsång och underhållning.
– Ett mål i år är att återskapa rusningen nerför Carolinabacken, så som den var förr, när alla höll arm i arm. Tyvärr har den nästan försvunnit då studenterna går till universitetets nationer och har champagnegalopp där i stället, säger Ulrika Nisser.

Denna valborg är tryggheten i fokus med fler poliser och fler toaletter. Cisterner med kranvatten ska placeras ut. Dessutom bedriver Uppsalas nationer en kampanj, Varannan vatten, för att hålla nere alkoholkonsumtionen. Nationerna delar ut 30 000 vattenflaskor på plats.
– Det här är tredje året i rad vi bedriver kampanjen Varannan vatten och för varje år har vi ökat antalet vattenflaskor. Kampanjen har fått stort genomslag och blivit uppmärksammad och uppskattad. Även responsen från polisen och Uppsala kommun har varit god, säger Erik Åhsgren marknadsföringsansvarig vid Kuratorskonventet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om