Väntans tider på Sundbro

Kråkorna flyger. Lågt, hukande i dimman. Så mycket annat är det inte i luften. Jo - ett enda litet plan, ett radiostyrt. En traktor far över lerslätten. Och på marken - där står de graciösa flygplanen inpackade i skynken och transportfordon. En och annan flygare putsar och justerar sitt plan. Annars är allt stilla.

Odd Wikner hoppas på bättre väder under helgen.

Odd Wikner hoppas på bättre väder under helgen.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2007-05-31 11:15
Gråvädret har lagt sordin på segelflygarnas SM-fest vid Sundbro i Uppsala.
- Vi har fått två dagar i luften, nu har vi stått på backen i fyra dagar. Men segelflygare är vana vid att vänta. Nu skulle man vilja se ett uppsprickande molntäcke och slostrålar - så uppvindarna kommer i gång, säger flygläraren och allt- i allon i arrangörsklubben, Odd Wikner.
Segel-flyg SM har hållts förr i Uppsala:-
- Jag var med då också. Den gången blev det två dagars flygning. Nästa besök i Uppsala var med landslaget på träning, då kom vi över huvud taget inte upp. Det enda som är normalt med vädret är att det är onormalt. Det stämmer till hundra procent, säger Kurt Olle Ottosson, segelflygande skåning och hoppar in i bilen med hustru och pudel:
- Vi får dra ner på sta´n och göra nå´t kulturellt i stället.
Varje tävlingsdag samlas deltagarna, i tre tävlingsklasser, till en briefing. Prognosen för torsdagen var lika dyster som tidigare i veckan, men nu kunde i alla fall spås bättre väder mot slutet av veckan.
Flygarna tävlar i tre klasser: 15-meters, öppen klass och standardklass. Konkurrensen är hård i årets tävlingar, stora delar av eliten är med, inklusive flygare med VM-titlar.
- Så för mig har det gått överraskande bra, säger Uppsalaklubbens Bosse Havén, i ledning i 15-metersklassen efter de två dagar man kunnat flyga.
Skulle gråvädret bestå så är SM:et redan avgjort.
- Men man vill ju flyga, i fint väder, säger Bosse - som inte tycker det är nervöst att gå och vänta.
Ska man besöka tävlingarna under fredag eller lördag så finns det två tillfällen värda att passa på: den gemensamma starten vid kanske 11-tiden på förmiddagen - och när planen landar på låg inflygningshöjd efter några timmar - i farter på över 200 kilomter i timmen. Men några säkra klockslag finns inte - och planen kan för all del ha måst landa på en åker i Torsby eller Fellingsbro.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om