Vårdförbundet i Uppsala är kritisk till bonus

Vårdförbundet i Uppsala är mycket kritisk till Medhelps bonussystem.- Det sätter en oerhörd press på den som jobbar. Vi är ju sjuksköterskor med ansvar gentemot patienten. Att införa ett system med bonusar kan äventyra patientsäkerheten, säger förbundets ordförande Agneta Wiberg.

Uppsala2009-05-13 11:38
Medhelp ger sina anställda en bonus på 1000 kronor i månaden om de klarar att besvara patienternas samtal på i genomsnitt 3 minuter och 48 sekunder.
- I vårt landsting ligger snittiden 6-8 minuter. Ett samtal får ta den tid det tar. Om en person ringer och är sjuk måste man ge sig tid att höra efter ordentligt hur han eller hon mår. Det är svårt att göra en korrekt analys på kort tid, säger Agneta Wiberg.

I september väntas det finska företaget Mawell AB ta över sjukvårdsrådgivningen i Uppsala län efter en upphandling under våren. Med i Upphandlingen var också Medhelp. Medhelp anser dock inte att upphandlingen har gått rätt till och har begärt en överprövning i länsrätten. Den väntas blir klar inom de närmaste veckorna.

Har Vårdförbundet haft någon kontakt med Mawell om hur de tänker driva sin verksamhet?
- Nej, inte ännu. Men jag förutsätter att landstinget har ett avtal med dom om hur sjukvårdsrådgivningen ska bedrivas, säger Agneta Wiberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om