Vårdföretag fick bättre betyg
Attendo Cares hemtjänst i Uppsala har ryckt upp sig från en bottenplats när det gäller antal klagomål. Det visar statistik över hur hemtjänstens olika vårdgivare sköter sig.
Sedan mars 2007 har äldrekontoret fått in 646 klagomål mot hemtjänsten från vårdtagare och deras anhöriga. Kritiken riktas både mot kommunens egen hemtjänst och den som utförs av privata vårdföretag. Oftast handlar det om att service i form av städning, tvättning, inköp eller matservice utförts för dåligt eller inte alls.
Eftersom vårdgivare kommit och gått under perioden är det svårt att göra en heltäckande jämförelse men några slutsatser går att dra.
Under 2007 riktades 28 procent av samtliga inkomna klagomål mot Attendo Care medan företaget utförde endast 8 procent av den totala hemtjänsten i Uppsala. Sedan dess har Attendo Cares siffror förbättrats rejält och under 2008 motsvarar andelen klagomål ungefär den mängd hemtjänst som levereras av företaget.
- Vi har tagit tidigare klagomål på stort allvar och försökt att rätta till felen. Tydligen har det gett effekt, säger Jonas Morian, pressansvarig på Attendo Care.
Uppsala kommuns egen hemtjänst har stått för cirka 58 procent av hemtjänsten men endast fått 45 procent av klagomålen.
För de övriga två nuvarande vårdgivarna i Uppsala, Aleris och Förenade Care, är siffrorna små vilket gör det svårt att skönja något mönster.
Sedan november kan personer med hemtjänst i Uppsala själva välja vilken vårdgivare som ska utföra arbetet, så kallat eget val. Tanken är dels att det ska öka valfriheten för de äldre, dels att dåliga vårdgivare ska sållas bort.
Tidigare har de olika vårdgivarna tilldelats ett geografiskt område där de ansvarat för hemtjänsten. Den som varit missnöjd med insatserna har kunnat klaga men inte byta vårdgivare.
Förra veckan, när systemet med eget val varit i bruk en månad, hade bara sju av 2 700 vårdtagare i Uppsala valt att byta hemtjänstleverantör. Siffran väntas öka i takt med att informationen om eget val når ut.
- I de kommuner som haft eget val en längre tid brukar 6-8 procent byta utförare, uppger Magnus Johannesson på äldrekontoret.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!