Vasst grus ger högsäsong för punkteringar
Nu är det vinter och barmark igen och cykeldäcken smäller i alla stadsdelar. Trots debatten förra vintern ligger fortfarande det vassa gruset på gatorna.
Efter ännu en punka fick Vita Rodling hjälp hos cykelhandlaren Bengt Eriksson i Nåntuna.
Foto: Hans E Ericson
- Kommunen måste hitta ett annat sätt att sanda vägarna. Vi kan inte ha knivseggar att grunda med. Så blir det av bergskross.
Extra klirr i kassan kan det ge, men inte alldeles säkert. Bengt Eriksson berättar om den ettåriga servicegarantin på nya cyklar.
- Kunden betalar för slangen, men arbetet får jag stå för.
Även Cykel- och skidstället och Cykelviktor på Svartbäcksgatan vittnar om extra punkaproblem i gruset.
- Så fort det är blött ute så blir det mycket punka. Sanden är skarp. Vad jag förstår är det kross-sand som man använder, säger Mikael Helin på Cykelviktor.
Olof Edholm på Cykel- och skidstället menar samtidigt att felet ofta beror på att däcken på cyklarna är slitna.
- Folk har väldigt slitna däck som inte står emot det vassa gruset. Vissa är jätteduktiga på att serva sina cyklar, men de flesta är inte bra på det.
UNT uppmärksammade förra vintern det vassa gruset som orsakade massor av punkteringar.
78-åriga Årstabon Vita Rodling, som använder en sparkcykel för att ta sig fram, fick på måndagen en andra punktering på kort tid.
- Jag är upprörd och jag har inte råd med det här. Det är gruset som har spräckt däcket. Det finns rätt mycket glasskärvor på marken, men dem har jag undvikit.
Åke Westling, arbetschef vid gatukontoret i Uppsala kommun, säger att gruset som används på gång- och cykelvägar är ett bergkrossmaterial.
- Det här har varit väldigt omdiskuterat, men vi tycker att det här är ett bra material för halkbekämpning.
Gruset innehåller vassa stenar för att undvika just halkolyckor. Ändå finns det betydligt vassare grus på marknaden. Det grus som används i dag uppskattar Åke Westling till en trea på en skala upp till tio som är det vassaste.
Ett rundare grus skulle öka risken för halkolyckor, menar han.
- Det blir som en kullagereffekt då.
Vad säger du till cyklister som blir arga över sina punkteringar?
- Jag har full förståelse för det, men vi har inget bra alternativ just nu.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!