Vasst grus ger punka på cykeldäcken
Många cyklister har hört av sig den senaste tiden till Uppsala kommuns gatukontor om punkterade cykeldäck. Orsaken som uppges är att gruset som används för sandning av cykelbanor är för vasst.
Foto: Rolf Hamilton
- Det kommer in väldigt mycket samtal. Det är fler klagomål nu än det brukar vara på vintrarna. Och det är ett mysterium för oss eftersom vi använder samma material som tdigare, säger Mikael J Eriksson, chef för gatuavdelningen,
Materialet är bergkross som har slungats för att vassa kanter ska slipas bort.
- Det ska egentligen inte vara aggressivt, säger Mikael J Eriksson.
- Men så här får det inte vara. Nu får vi ställa krav på leverantören att gruset som levereras håller den kvalitet som vi beställt. Eventuellt får vi göra en mellansopning för att byta ut det grus som nu ligger, säger han.
En orsak till att bergkross används i stället för sand eller naturgrus är att de senare är svårare att få tag på och man sparar dessutom på grusåsarna.
Leif Ahlström på Leffes Cykel har också haft extra mycket punkteringar att laga den senaste tiden.
- Dels är det gruset och dels glassplitter som ligger kvar efter nyårsfirandet. Problemet med gruset är gammalt. Så här har det varit de senaste fem-sex åren, säger han.
Vill man ha ett bättre skydd mot punkteringar finns det särskilda däck att köpa.
- De ger förstås inte hundraprocentigt skydd, men de är betydligt säkrare mot punkteringar än vanliga däck. Dubbdäck skyddar oockså bättre, säger Leif Ahlström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!