"Verkstaden förstörde ratten"

Mannen lämnade in bilen på verkstaden i Uppsala för att reparera ett lampfel. När han körde därifrån upptäckte han att ratten var skadad. Nu anmäler han händelsen till Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

Foto: Nora Lorek/TT

Uppsala2015-12-21 17:49

Mannen köpte bilen hos Uppsalafirman i höstas. I oktober skulle han lämna in den för att få belysningen till registreringsskylten reparerad på garantin. När han satte sig i bilen för att köra därifrån upptäckte han via displayen i kupén att lampan fortfarande var ur funktion. Han gick tillbaka och verkstaden tog åter hand om bilen.

Efter en stunds väntande fick han nycklarna och satte sig i bilen igen. Så fort han greppade läderratten kände han en decimeterlång reva i rattens nederkant. Han gick åter in till verkstaden och fick sällskap av en mekaniker och dennes chef som också kunde konstatera att ratten var skadad.

Två veckor senare får mannen besked av verkstaden att de inte tänker åtgärda skadan eftersom mannen inte kan bevisa att verkstaden orsakat revan i läderratten. Verkstaden medger dock att den inte har rutiner för att undersöka eventuella skador på kundernas bilar innan de tas om hand.

Mannen skriver i sin anmälan att han därefter mejlat flera chefer och den säljare han köpte bilen av för att få gehör för sitt krav om att få ratten reparerad. Han har dock inte fått några något svar trots att ett par månader gått.

Nu kräver han att verkstaden ersätter den skadade ratten med en ny eller begagnad i motsvarande skick som hans egen före skadan. I tredje hand kan han tänka sig att få en omklädd läderratt.

– Skadan fanns inte där när jag körde dit med bilen, inte heller när jag hämtade ut den första gången från verkstaden men definitivt då jag fick tillbaka bilen sista gången, skriver mannen i sin anmälan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om