Hur har ni lyckats med det här?
– Mottot har varit att göra en modern, seniortuff tidning som sticker ut för just den här åldergruppen. Vi har jobbat hårt med formen. Tidigare var Veteranen en vanligt tabloid. Från årsskiftet är den ett snyggt magasin.
Var konkurrensen hård?
– Ja. Det är helt otroligt att vi lyckades. Vi tävlade med tidskrifter och populärpress så vi har jämförts med alla glassiga magasin som finns i en pressbyrå. Vi trodde aldrig att vi skulle ha en chans när vi nominerades.
I motiveringen står bland annat att ni givit åldrandet en mindre ångestfylld karaktär?
– Vi har väl inte tänkt på det viset, men upplevs det så då har vi ju gjort något positivt. Framför allt har vi satsat på en äldrepolitisk journalistik. Det är vi nog först med. Det har inneburit att vi är mer än en intern medlemstidning i dag. Veteranen kan läsas av alla.
Innebär det att ni fått en massa läsare från andra pensionärsförbund?
– Det är val att ta i. Jag tror i alla fall att vi lyckats rekrytera fler medlemmar till Sveriges Pensionärsförbund.
Hur går ni vidare nu?
– Det får andra svara på. Jag gick i pension i förra veckan, min andra pension. Första var ju från UNT. Det var jättekul att det slutade så här